Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی
  • ۰
  • ۰




TMBA
چکیده 

این مقاله به دنبال بررسی میزان آگاهی مصرف کنندگان فعلی وبالقوه انواع روغن زیتون ومزایای این نوع محصولات بوده و آیا بازاریابی وتکنیکهای ایجاد تصور مارک تجاری خاص در اذهان می توانند به تغییر ذائقه مصرف کنندگان روغن زیتون وسایر روغنها جهت معرفی مصرف انواع روغن زیتون مطلوب کمک نموده ومزایا وخواص این محصول را باتوجه به افزایش روز افزون مصرف کنندگان روغن زیتون معرفی وراه کار کاهش بهای تمام شده  در مقایسه با انواع خارجی را ارائه نماید .

دراین مقاله ابتدا تاریخچه زیتون در ایران وانواع کشت  آن توضیح داده می شود ونحوه برداشت وتولید محصولات داخلی ومقایسه آن با محصولات خارجی ارائه شده ودرنهایت به بررسی اگاهی مصرف کنندگان از انواع روغن زیتون موجود در بازارهای داخلی ونحوه استفاده از آن که نتیجه بررسی وتوزیع پرسشنامه در نمایشگاه های مواد غذایی وآنالیز داده ها  مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته وهمچنین برای تکمیل اطلاعات از منابع موجود در انجمن صنفی روغن زیتون ایران ومقاله های موجود واساتید متخصص در امر روغن زیتون یاری گرفته شده ونتایج حاصله بر این است که عمده مصرف کنندگان به دلیل قیمت بالای روغن زیتون،میزان کمتری از این روغن به نسبت سایر روغنها موجود مصرف نموده واز خواص این ماده غذایی نیز اطلاع کافی نداشته ودر صورت لزوم به مارک تجاری شناخته شده ای اعتماد کرده وخرید محصول خود را انجام می دهند.


مقدمه 

روغن زیتون یکی از بهترین روغن های خوراکی می باشد که از آن به عنوان ملکه روغن های نباتی نام برده می شود.سابقه کشت زیتون در جهان به 45000 سال قبل می رسد . سابقه کشت آن در ایران بیش از 6000 سال می باشد ودر حال حاضر در مناطق گیلان ، زنجان ، گلستان ، فارس ، مرکزی ، اصفهان ، مازندران و......... کشت می گردد.

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده روغن زیتون تنها 2درصد از کل مصرف روغن های نباتی دنیا را به خود اختصاص داده است .در ایران مصرف سرانه آن حدود 150 گرم در سال است در صورتی که میزان مصرف سایر روغن های خوراکی در کشور حدود 17 کیلو گرم می باشدهمان طور که ملاحظه می شود تفاوت معنی داری بین روغن زیتون وسایر روغن های خوراکی وجود دارد. مصرف سرانه روغن زیتون در جهان 500گرم و در کشورهای حوزه مدیترانه 10کیلو گرم درسال است .

طی سالیان گذشته سرمایه گذاری زیادی در خصوص ترویج کشت وتولید زیتون وروغن آن انجام شده ولی بیش از 70 درصد روغن زیتون مصرفی از محل واردات بصورت خام ویا بسته بندی شده تامین میگردد. میزان مصرف سالیانه کشور حدود 10هزارتن بوده و بطور آهسته رو به افزایش می باشد ولی این میزان در مقایسه با سایر کشور های تولید کننده حاشیه مدیترانه بسیار ناچیز بوده ونیاز به ترویج وآگاهی رسانی به خانوارها جهت جایگزینی روغن زیتون با سایر روغنهای خوراکی دارد. علت این امر را در خصوصیات ذاتی وبهداشتی روغن زیتون می باشدکه در این مقاله به آن اشاره خواهد شد .

میزان آگاهی مردم نسبت به خواص روغن زیتون

طی بررسی های به عمل آمده از مصرف کنندگان این نتیجه حاصل شده که هنوز عمده مردم نسبت به خواص روغن زیتون وچگونگی مصرف آن اطلاعی در دست نداشته وبطورعمده جهت سوغات ویا به عنوان کالای لوکس ودر موارد خاص به عنوان داروخریداری کرده وبرنامه ای جهت خریدهای آتی ویا روزانه نداشته واین امر مبین این موضوع است که روغن زیتون بر سر سفره های ایرانیان غریبه بوده و جایگاهی در مصرف روزانه مردم ندارد .

جهت اثبات این موضوع بین 500نفر به عنوان جامعه آماری حاضر شده در نمایشگاه های غذایی طی سه سال متوالی 13مورد سوال توزیع ودرخصوص روغن زیتون اتکا به عنوان اولین دارنده علامت استاندارد روغن زیتون در ایران ودارنده بیشترین سهم بازار داخلی سوالاتی به شرح ذیل مطرح ونتیجه این پرسشنامه حاکی از سهم اطلاعاتی کم مردم از روغن زیتون وخواص آن می باشد
.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی