Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی

۲۱ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


انسان موجودی اجتماعی است و مذاکره رایج ترین طریق ایجاد ارتباط بین انسان هاست. سازمان ها هم سیستمهای اجتماعی اند که از انسان ها تشکیل شده اند. هدف مذاکره توافق بر سر منافع مشروع است و این امر در سازمان ها هم مصداق دارد. وقتی ارتباطات متنوع و پیچیده می شود مذاکره هم به تبع آن پیچیده و دشوار می شود. نیازمند تخصص است. در سازمانها نیازمند آن هستیم که منافع خود را به نحو مشروع و رضایت بخش و منصفانه تامین کنیم به خصوص وقتی به عنوان مدیریت نماینده گروهی از انسان ها هستیم.
مذاکره یکی از نقش های بسیار مهمی است که مدیران بخش قابل ملاحظه ای از وقت خود را به آن اختصاص می دهند. اما معدودی از آنان هنر و دانش مذاکره را به درستی می دانند . از این رو ، بسیاری از مدیران حرفه ای نیازمند رویکرد بهینه در طرح ریزی و اجرای  مذاکره ها هستند. بهر حال مذاکره حقیقت دنیای امروز است که در آن ارتباط و منافع گاهاً متضاد حرف اول را می زند پس باید به تخصص مجهز بود تا بتوان ارتباطی سازنده برای تامین منافع مشروع بهینه شده دست یافت و سازمان را از آن بهرمند ساخت و این مهم در درجه اول وظیفه مدیران سازمان است که به آن اهتمام ورزند

 

 

مقدمه :
برای مذاکره در کتاب ها و مقالات تعریف های مختلفی ذکر شده است . به طور کلی می توان گفت که به دلیل تنوع در ارتباطات میان افراد تعریف های متعددی برای مذاکره ذکر شده است. در این جا به بیان تعدادی از تعاریف مذاکره می پردازیم:
1-مذاکره نوعی ابزار ارتباطی بین دو طرف است که به منظور نیل به توافق درباره منافع مشترک و درعین حال متضاد به کار گرفته می شود (فصلنامه مطالعات مدیریت، 1378، ش21 و22، ص 20)
2-مذاکره  نوعی ابزار ارتباطی بین دو طرف برای نیل به توافق پیرامون نیاز ها و نظرات متفاوت است (همان، ص19)
3-مذاکره یک ابزار اساسی است تا شما آنچه را که می خواهید از دیگران به دست آورید (حیدری، 1370، ص1)
4-مذاکره فرایند دست یابی به تصمیم مشترک از طریق مفاهمه است (مجله تدبیر، 1374، ش82، 51)
5-در فرهنگ لغت انگلیسی مذاکره تلاش و کوشش جهت نیل به توافق بین دو نفر یا بیشتر از دو نفر است در صورتی که افراد شرکت کننده در مذاکره دارای حق وتو باشند (سناف،2008،ص1)
و یا در تعریفی دیگر، مذاکره را فراگرد تصمیم گیری توافقی بین افراد به هم وابسته و با ترجیحات متفاوت است (Bazermzn& Neal, 1991:446) و یا می توان گفت مذاکره فراگردی است که دو یا چند نفر یا گروه دارای هدف های مشترک و متضاد ، طرحهای پیشنهادی خود را بیان می کنند و شرایط خاص خود را مورد بحث قرار می دهند تا احتمالاً به توافق برسند (Hellriegel,1995:446).  به عبارت دیگر ، مذاکره در صورتی تصمیم گیری مشترک است که طرفین ترجیحات متفاوتی داشته باشند. یکی از صاحب نظران، مذاکره را داد و ستد یا بده بستان آشکار و داوطلبانه میان دو طرفی می داند که هر یک چیزی از دیگری می خواهد، بنابراین هر یک از دو طرف می تواند پیشنهاد طرف مقابل را نپذیرد

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰


در عصر حاضر بازاریابان با چالش های سخت روبرو می گردند ودر این بین آنهایی موفق می باشند که بتوانند اقدام به نو آوری نمایند با توجه به تولید کالاهای یکسان با کاربرد مشابه این مشتریان هستند که می توانند حرف اول را در این بازار رقابتی بزنند. در اقتصادی مصرف گرا که بازارها از محصولات همانند اشباع شده اند و این اقتصاد همچنان در کنار مشتریانی به حیات خویش ادامه می دهند که هر روز بیشتر و بیشتر در برابر پیام های تبلیغات تجاری و بازاریابی سنتی قرار دارند. هرچند ویژگی های اصلی بازاریابی شامل بخش بندی بازار و تکثیر مارک های تجاری در بازارهای آینده دیده می شود.  
در این مطالعه هدف ما روشن نمودن مفهوم بازاریابی ، اهمیت ابعاد فرایند ها، جدید ترین متد های بازاریابی، و نقش اینترنت و زنان در بازاریابی است. هر کس که به نوعی با ورزش سرکار دارد خود را به عنوان جزیی از بازار یابی ورزشی می بیند و باید در این حیطه تلاش نماید و در این بین حامیان مالی نقش کلیدی بر عهده دارند و در صورت اجرای صحیح بازاریابی ورزشی در اساس  کشور می توان اثر های مستقیم و غیر مستقیم و همچنین نقش آن را در اقتصاد ملی مشاهده کرد بررسی ها نشان می دهد یک رویداد ورزشی مهم مانند المپیک زمستانی 2010 به تنهایی رشد 6.5 میایاردی تولید ناخالص ملی را به همراه داشته است. بزرگترین وظیفه در حوزۀ بازاریابی این است که هر کس که دارای نقش در حیطۀ بازاریابی است مجاب شده و کسانی را که در جهت موفقیت و بازاریابی واقعی ورزش تلاش می کنند گرد هم آورند.

در عصر جدید هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد، لذا بازاریابان بر خلاف گذشته در پی شکار مشتریان نمی باشند بلکه در اندیشه پی بردن به خواسته مشتریان می باشند این خواسته خود دارای ابعاد متفاوت می باشد که نیازمند ژرف نگری می باشد بطور نمونه طرفداران یک تیم آنچنان نسبت به تیم مورد علاقه خود دلبسته اند که کالاهای ورزشی و غیر ورزشی که برروی آن آرم تیمشان درج شده باشد به سایر برند ها و مارک ها ترجیح می دهند و این وفاداری تنها در مقوله بازاریابی ورزشی ملموس و قابل لمس است و یا در گردشگری ورزشی به سبب مطرح شدن میزبان در سطوح مختلف منطقه ای قاره ای و جهانی سبب همبستگی بین نفرات سرزمین میزبان نیز می گردد و این همبستگی و شادابی ناشی از آن نیز خود در ارتقای تولید ملی میتواند نقش آفرین باشد...

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰


محیط کسب و کار امروز به شدت تحت تأثیر رقابت میان شرکتها و تغییرات سریع تکنولوژی و تغییرمداوم خواسته ها و نیازهای مشتریان است. با افزایش روز افزون رقابت، و تنوع نیازها و خواسته های مشتریان سازمان باید به فکر دستیابی به مزیت های رقابتی باشند. ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، مستلزم شاستگی هایی است که با تکیه بر قابلیت های سازمان، برای مشتریان ارزش ایجاد می کند. از عومل مهمی که می تواند موجب ارتقای عملکرد شرکتها شود، قابلیت بازاریابی است. قابلیت بازاریابی  شرکت را قادر می سازد تا ارزش افزوده ای برای کالا و خدمات بدست آورده و خود را با تقاضای رقابتی تطبیق دهد. این مقاله قصد دارد تا به اهمیت قابلیت بازاریابی بپردازد. در این مقاله ابتدا مفهوم قابلیت بازاریابی شرح داده شده و سپس به اهمیت آن در شرکتها پرداخته می شود.


بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند. واژه بازاریابى نباید به معنى قدیمى آن، یعنى صرفاً فروختن، معنى و تعبیر گردد. معناى جدید این واژه همانا تأمین نیازهاى مشترى است. شرکت‌هاى امروزى با رقابت شدید و فزاینده‌اى روبه‌رو هستند و پاداش از آن شرکتى خواهد بود که بتواند به بهترین نحو ممکن، خواست‌هاى مشترى را درک و بالاترین منفعت را براى مشتریان هدف خود تأمین کند. در محدوده بازار، این مهارت‌هاى بازاریابى است که شرکت‌هاى حرفه‌اى را از شرکت‌هاى غیرحرفه‌اى تفکیک مى‌کند. مزیت رقابتی در بلند مدت برای شرکتی ایجاد می شود که دارای شایستگی و قابلیتهایی هستند که برتر از رقبا می باشد.
به جهت ماندگاری و کسب مزیت رقابتی پایدار، سازمان ها باید سازو کارهای لازم برای بهبود مستمر محصولات، خلق محصولات و بازارهای جدید و بهره برداری سریع از فرصت ها را فراهم سازند. فرصتهای فراروی شرکت برای حفظ مزیت رقابتی به وسیله قابلیتهای آن تعیین می‌گردد. یک قابلیت یا شایستگی متمایز را می توان به عنوان یک ویژگی مهم توصیف کرد که موجب برتری شرکت و سازمان می شود. 
در طول دهه های گذشته، تلاش شده است تا ارتباطات بین محیط صنعت و قابلیت شرکت را برای ایجاد فعالیت ها، بررسی کنند. یکی از این رویکردها در این حوزه، رویکرد «رقابت موجب صلاحیت می شود است» که این رویکرد پیشنهاد می کند که همان گونه که شرکت ها یاد می گیرند چطور بر چالش های خاص رقابتی غلبه کنند، آنها به طور بالقوه قابلیت های ارزشمند را توسعه می دهند. این قابلیت ها به نوبه ی خود، می توانند مزایای رقابتی مهمی داشته باشند- مزایایی که در اختیار شرکت ها نیست، که شرکت ها مجبور نیستند با توسعه قابلیت های مرتبط، نسبت به خطرات رقابتی واکنش نشان دهند.

 

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

همیشه نگرانی سازمانهای رقابتی در مورد توسعه مهارتهای مدیریت آنها را در دستیابی به مزیت رقابتی در بازار مرجع توانمند میسازد.بازاریابان از مشکل توسعه محصول آگاه هستند و اجرای این استراتژی در رضایت مصرف کننده متمرکز شده است.رقابت در این رابطه بسیار قوی است . بنابراین استراتژی ها و تاکتیکهای بازاریابی مناسب که برای دستیابی به این اهداف باید اجراشود وجود دارد.یک هدف بسیار مهم ،بنای بازاریابی ارتباط با مشتری است که به نوبه خود میتواند به عنوان شایستگی واقعی سازمانی در نظر گرفته شود.هدف این مقاله با نشان دادن نقش بازی نیروهای فروش در یک رویداد از یک طرف و بازاریابی از سوی دیگر ،ایجاد یک ارتباط بلند مدت با مشتریان است. نیروهای فروش و رویدادهای بازاریابی هر دو به عنوان مولفه های ارتباطات بازاریابی هستند. با توسعه و حمایت ازاستراتژی های موثر و تاکتیکهای بازاریابی ،سازمان قادربه تعیین موقعیت رقابتی است.سرمایه گذاری روی موقعیت مزایای نیروی فروش  در ارتباط با فعالیت های بازاریابی در درون سازمان شناخته شده است.همچنین این یک اجبار است که مدیران باید با مزایای ایجاد شده توسط رویدادی از بازاریابی آشنا شوند.اما برخی از مزایای قابل رویت بطور مستقیم از طریق نیروهای فروش با اشاره به مصرف کنندگان و ایجاد ویژه ترین لحظات از طریق رویدادهای بازاریابی است.مزیت گرایش ارائه منابع در بازاریابی در استفاده از این دو،یعنی:تکنیکهای ارتباطی برای توسعه و نگرش حفظ مشتریان وفادار قوی برای توسعه فعالیت های متمرکز شده روی این مفهوم است.برای این منظور در این مقاله چندین اقدام مدیریت در استفاده از نیروهای فروش و رویدادهای بازاریابی برای ایجاد روابط با مشتری پیشنهاد شده است.

پرسش اغلب مدیران شرکتهای ماهر از خود در مورد نیاز به توسعه روشهای خاص درخواست و ابزار خاص مورد نیاز برای توسعه روابط بلند مدت با مشتریان است.بنای ارتباط با مشتریان نمایانگر یک چالش واقعی است که نیاز به دانش و درک درستی از مفاهیم بازاریابی و همچنین استفاده عملی از آنها دارد.از شروع رابطه بازاریابی،هدف نویسندگان تلاش برای درک مفاهیم اصلی بازاریابی است.ویتزو وبرادفورد(1999)ملاحضه کردند که روابط بازاریابی با تعدادی از فعالیت های بازاریابی مختلف اعم ازبرنامه بازاریابی فراوانی مصرف کننده برای هدایت فعالیت های فروش به سمت ایجاد مشارکت با مشتریان کلیدی و کسب و کار در ارتباط است.گرونروس(1994)رابطه بازاریابی را بوسیله تلاشهای سازمان برای ایجاد،حفظ و توسعه ی روابط با مشتریان و شرکای دیگر،رابطه ای میداند که میتواند به دو بخش تقسیم شود.جذب مشتری و ایجاد رابطه با مشتری به طوری که اهداف کسب و کار اجرا شود.با توجه به مدت زمانی که در آن ارتباط بین دو شریک توسعه می یابد سازمان مصرف کنندگان نشان میدهند که از نظر زمان بازاریابی روی رابطه ی دراز مدت متمرکز شده است.بری و پاروسورامان(1991) ملاحضه کردند که رابطه بازاریابی به عنوان یک رویکرد که مربوط به جذب،توسعه و حفظ  روابط با مشتری است تعریف میشود.هدف سازمان از اجرای برنامه بازاریابی ،توسعه و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان خود و همچنین کسب مزیت رقابتی در کسب و کار است،که با توجه به تقلید توسط رقبای دیگر در بازار مشکل است.بدیهی است که با پرداختن به حساب روابط مشتریان اهداف دیگر میتواند اجرا شود.رضایتمندی مشتری،سهم مشتری،حفظ مشتری،وفاداری مشتری و غیره... اهمیت دانش و کاربرد عملی ارتباط با مشتریان که توسط متخصصان دیگر در این زمینه پشتیبانی شده به عنوان یک پارادایم جدید در بازاریابی در نظر گرفته شد.هانت و مورگان(1994)و پارواتیا وشث(1994)،نیاز به تمرکز در فعالیتهای بازاریابی،از پیش تعیین کردن،توسعه و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان را توضیح دادند.روابط بازاریابی، روند مداوم درگیری در فعالیتهای همکار و هماهنگ و برنامه با مشتریان فوری و کاربر نهایی برای ایجاد یا ارتقاء ارزش اقتصادی دو جانبه در کاهش هزینه ها به عنوان توصیفی بوسیله نویسندگان نامبرده آورده شده است.بث حامل و بتینر(2000)با در نظر گرفتن روابط مشتریان به عنوان یک فلسفه،یک روش برای انجام تجارت،یک گرایش اقتصادی که به جای یک پیروزی جدید،روی حفظ و بهبود مشتریان فعلی متمرکز است.گرونروس در استراتژی بازاریابی پیوسته،کاربردهای متفاوتی را در ارتباط با تفاوت های موجود بین بازاریابی معامله و بازاریابی رابطه از دیدگاه سازمان دریافت کرده است.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰


با توجه به افزایش روزافزون رقابت تولیدکنندگان و نیز گسترش بازار مصرف محصولات و خدمات و پیشرفتهای علمی و فنی، فرصتی فراهم است تا کارشناسان امور تجارت و بازاریابی با استفاده از روشهای جدید و امکانات موجود از این وضعیت بهره جسته، با جلب رضایت مشتریان فعلی و بالقوه وضعیتی ایده آل برای سازمان فراهم کنند.
فعالیتهای رفتاری زندگی روزمره ما بصورت چشمگیری متاثر از نقش بازاریابی محیط اطراف ما بوده و در روند زندگی ما نقش بسزایی را ایفا میکند. بی شک، عاملی که بعنوان پل ارتباطی میان فعالان تجاری با مصرف کنندگان می باشد ، فعالیت بازاریابی است. یکی از عواملی که باعث موفقیت در بازاریابی و بازاریاب حرفه ای می شود میزان سرعت، دقت، صحت و فراوانی اطلاعات بازار است. بازاریاب می کوشد تا با روشها و طرق مختلف به جلب رضایت مشتری و در نهایت فروش و سودآوری بیشتر دست یابد. از راههای مختلفی می توان رضایت مشتری را جلب کرد، از جمله: به وسیله کاهش هزینه های خرید مشتری ، صرفه جویی در وقت مشتری از راه خدمت رسانی سریعتر، عرضه محصول طبق خواست مشتری با قیمت مناسب و ...
 یکی از اساسی ترین موانع موجود در سر راه رسیدن به جلب رضایت مشتری ، همانا  توجه به جنبه های مختلف جذب، نحوه ارتباط با مشتریان و در نهایت، امکان حفظ مشتری است. به رغم پیشرفت تکنولوژی و گسترش و بهبود سیستم ها و روش های تولید و افزایش رقبا و تنوع محصولات تولیدی ، بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بسیاری از عوامل دیگر نیز به این مشکل دامن زده و د نهایت جذب مشتری و مهم تر از آن حفظ و نگهداری آن به عنوان مشتریان وفادار را سرلوحه دغدغه های مدیران امروزی قرار داده است. یکی از ابزارهای مهمی که می تواند در این راه کمک موثری باشد، استفاده از ابزار بازاریابی اجتماعی است. لذا بدین سبب تولیدکنندگان و سازمانها پا به حوزه های جدیدی نهادند که از آن جمله می توان به بازاریابی اجتماعی اشاره نمود. در این حوزه از علم جدید کوشش میگردد که با بهره گیری از علوم و فنون بازاریابی تجاری، در کنار تحقق مقاصد اجتماعی به اهداف حوزه های اجتماعی نیز توجه گردد. بر این اساس مدیران و فعالان بازاریابی می بایست در راستای استراتژیها و راهبردهای بازاریابی سازمان متبوع خود علاوه بر لحظ نمودن خواسته ها و نیازهای مشتریان خود به مسایل و منافع جامعه در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز توجه وافری داشته و در اقدامات بازاریابی خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.

مقوله فروش به عنوان عاملی اساسی در حیات یک سازمان تولیدی یا تجاری مورد توجه ویژه شرکتها بوده و رشد در آن به منزله احیاء کننده  حیات سازمان و تسریع کننده روند رشد و تضمین کننده تعالی سازمان می باشد. از آنجاییکه  انسانها در زندگی خود با نیازهای بیشماری روبرو هستند لذا فروش به عنوان عاملی در جهت رفع این نیازها می باشد که بازاریابان برای رسیدن به آن و رفع نیازها و خواسته های مشتریان با بهره گیری از علوم و  فنون بازاریابی به تلاش و تکاپو مبادرت می ورزند. البته بسیاری از مردم در تعریف بازاریابی آنرا پیشبرد فروش و تبلیغات تلقی می‌کنند و استدلال می‌کنند که شرکت‌ها همواره به دنبال فروش چیزی به مشتریان هستند. در صورتی که فروش تنها بخش کوچکی از وظایف بازاریابی را تشکیل می‌دهد یکی از مهمترین هدفهای بازاریابی توجه به رفع نیازهای مشتری و جلب رضایت آن است. چراکه اگر مشتریان ما رضی باشند امکان حفظ آنان به عنوان مشتریان وفادار بیشتر شده و همانطور که میدانیم هزینه حفظ یک مشتری ، یک پنجم هزینه جذب یک مشتری جدید است. پس در اینجا معنا و مفهوم اصلی بازاریابی پررنگ تر و ملموستر نشان داده شده است و این واژه نباید با معنا و مفهوم قدیمی خود که همانا "فقط فروش" اشتباه گرفته شود.
در بازاریابی هدف اصلی مساله رضایت مشتری است که در جهت نیل به این مهم می بایست به صورت تار و پود شرکت درآید. رضایت مشتری به بخش بزرگ و مهمی از پروند حیات شرکت ها در می آید و همانند فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعاتی و برنامه ریزی استراتژیک، جزء جدانشدنی شرکت می گردد. امروزه توجه اصلی در  بازاریابی نوین به جای اینکه همچون قدیم در جستجوی مشتری برای محصولات تولید شده خود بود به سوی تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است تا به سمت محصول تولید شده یا خدمت قابل ارائه جلب گردد. توجه به تامین نیاز و جلب رضایت مشتریان با رویکرد ایجاد ارزش برای مشتری ، اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط فیلیپ کاتلر با عنوان بازاریابی اجتماعی مطرح شد و با ترکیب مفاهیم مربوط به اصول و فنون بازاریابی تجاری و کاربرد ابزارها و فنون تبلیغات در کنار تغییرات اجتماعی ، اصول این بحث را پایه گذاری نمود. در سال 1970 درحالی که زمزمه هائی راجع به آسیب پذیری محیط شنیده می شد برخی نویسندگان بر بحران مصرف منابع، بدون در نظر گرفتن مصلحت اجتماعی تاکید کردند

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰


با پیداش اینترنت و توسعه آن، بازاریابی به شکلی نو تغییر کرد و یکی از تکنیکهای نوظهور در بازاریابی (بازاریابی ویروسی) تجارت الکترونیک می باشد که یک استراتژی مبتنی بر اینترنت است که با وجود محبوبیت عوامل مؤثر بر آن همچنان ناشناخته است.
بازاریابی ویروسی از ارتباطات الکترونیکی به منظور رهاسازی پیامهای حاوی نام بازرگان در میان شبکه گسترده خریداران استفاده می کند. در حالیکه در رقابت جهانی در بازار با توجه به نیاز کامل و دقیق برای سرمایه گذاری و همچنین صرفه جویی، بازاریابی ویروسی می تواند با تکیه به قدرت نفوذ پیام نقش ویژه ای در گسترش یک تبلیغ ایفا نماید.
در یک کلام شرکتها می توانند با ارایه خدمات و یا ایجاد یک مفاهیم ارزشمند و بکارگیری مشوقهای مالی به شکل مسابقه و... و یا حتی سرگرمی و یا نمایش انیمیشن و ایجاد حس برتری طلبی تشخیص به سبب وابستگی به برند مشتریان خود را برای انجام کارهای مورد علاقه شرکت برانگیزند.

 ابتدا بحث را از مفهوم ویروس آغاز می نماییم. ویروس یک پوشش پروتیینی می باشد که شامل مواد خاص ژنتیکی است. ویروس پس از حمله ابتدا تلاش می نماید با اتصال به یک سلول سالم آن را به یک کارخانه تولید DNA تبدیل کند. حال بازاریابی ویروسی با پیوند به شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان خود را به ماشین انتشار خبر در تیراژ بالا تبدیل می کند و خود را در معرض دید عموم قرار می دهد در واقع مشتریان در هر بار استفاده بی اختیار به بازاریابان شرکت تبدیل می گردند بسیاری از شرکتها مانند: یاهو، هات میل از این شیوه استفاده می نمایند بر این اساس هر بار نامه ای توسط خدمات پست الکترونیک این شرکتها صادر می گردد حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است و کاربران به تعداد نامه هایی که مبادله می نمایند این پیامها را انتشار می دهند..

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

عداد کاربران تلفن همراه در جهان از مرز 5 میلیارد نفر گذشته است، یعنی حدود سه‌چهارم مردم دنیا از این دستگاه استفاده می‌کنند. شاید یکی از دلایل آن باشد که تلفن همراه دیگر فقط وسیله‌ای برای مکالمه نیست، بلکه دستگاهی برای انجام انواع کارها و فعالیت‌ها مانند بازی‌کردن، آگاهی از وضعیت آب و هوا، یافتن مسیر راه‌ها، دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و همینطور خواندن اخبار است.این مقاله به بحث در مورد چگونگی تجارت موبایلی ، انجام معاملات با دستگاه تلفن همراه از طریق اینترنت و چگونه این فن آوری ها است طول سال ها توسعه یافته است می پردازد.مقاله همچنین سطح امنیت و حریم خصوصی در هنگام برخورد با تجارت همراه مورد قضاوت قرار می دهد، و اینکه به چه نوع مسائل در هنگام استفاده از سیستم تجارت همراه ممکن است مواجه شویم.می پردازد.در این مقاله همچنین به چگونگی اجتناب از مسائل مربوط به تجارت موبایلی ، ارزیابی راه حل ها و چگونگی تحول فن آوری و دست و پنجه نرم کردن با می پردازد.

 

بازاریابی  به وسیله موبایل از بسیاری از رسانه های پیشین شخصی تر و خصوصی تر است زیرا وسایل بی سیم همیشه و در همه مکان ها همراه فرد هستند و فرد به شکل متناوب از آنها استفاده می کند ازطرفی این تجهیزات تنها به یک نفر تعلق دارند بنابراین پیام های بازرگانی در همان حال که به شکل مشخص یک کاربر مجزا راهدف قرار می دهند به برای مجموعه بزرگی از مشترکین ارسال می شوند تنوع موجود درمدل تبلیغات بدون سیم و استقبال صاحبان مشاغل مختلف و البته پیش آز آن ها سازمان های دولتی به افزایش محتوای پیام ها و رضایت مشترکان انجامیده است (فرجی و کاظمی نیا،1385).
اصطلاح تجارت الکترونیک به معنای فرآیندهای کسب و کار در اینترنت، از جمله عنوان خرید و فروش کالا و خدمات است. بینB2C (کسب و کار به مصرف کنندگان) وبازارهای B2B وجود دارد. در مورد اول، فرآیند کسب و کار بین کسب و کار انجام و در مورد دیگر آن است که بین کسب و کار و مصرف کنندگان نهایی انجام می شود. از سال 1990 اینترنت و همه نوع از ارتباطات به تدریج در بسیاری از جنبه های زندگی روزانه بیشتر رایج شده است .در سال 2005، حدود 964 میلیون کاربر اینترنت و 2،168 میلیون کاربر تلفن همراه در سطح جهان وجود داشته است. گسترش اینترنت و فن مرتبط با ما نقل مکان کردن به طیف وسیعی از فرصت های جدید برای ، ارائه کسب و کار با راه های جدید برای انجام تجارت و تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط از طریق پیشرفت و گسترش بازار تجارت الکترونیک تبدیل شده است. (یزدانی فرد و الخبیر،2011).
بنابراین، نوع جدیدی از سرویس های ارتباطی با استفاده از اینترنت در برابر چشمان ما توسط دستگاه تلفن همراه انجام می شود، که منجر به ظهور فرصت های جدید و برای انجام خدمات مختلف دیجیتال، به نام تجارت تلفن همراه شده است. تنها متعلق به یک فرد خاص، یک دستگاه تلفن همراه به کاربران اجازه برای دسترسی به سرویس فشرده تر و همچنین به خدمات تغییر یافته از آن از اینترنت سیمی دست یابند.با این حال، ویژگی های بسیار تلفن همراه از جمله حلقه دانلود تن، پخش موسیقی و یا دانلود، عکس و انتقال فایل های ویدئویی و دانلود، دانلود بازی موبایل، سرویس پست الکترونیکی، سرویس جستجو، جریان ویدئو و خدمات GPS، مدت ها  قبل از تلفن همراه معرفی نشد بلکه تلفن با توجه به فراوانی استفاده ساخته شد.خدماتی که اغلب استفاده می شود عمدتا مربوط به دانلود خدمات مبتنی بر مکان هستند.. در این مقاله نیز به برخی از مزایای استفاده از تجارت سیار و چگونه ما می توانیم آن را بهتر پوشش می دهد (همان ،2011).
نحوه ی اثرگذاری تبلیغات روی مخاطبان یکی از مهمترین مسایلی است که علم بازاریابی و تبلیغات از دیرباز به آن توجه داشته است از انجا که ابزار موبایل با ویژگی های منحصر به فرد خود امکان ارسال اطلاعات مناسب با زمان و مکان خاص به یک رسانه قدرتمند در زمینه تبلیغات تبدیل شده است لذا لزوم بررسی پذیرش تبلیغات موبایل از جانب مخاطب بیش از پیش مشهود است

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

بازاریابی سبز

امروزه بحث در مورد آینده نسل بشر بر روی سیاره زمین و ﺗﺄثیر فعالیت­های وی بر امکان ادامه حیات در آن، مورد توجه متخصصان علوم مختلف، دولت­ها، کسب­ وکار و عموم مردم قرار گرفته است. شرایط ناپایدار کنونی جامعه بشری، ماحصل رشد و توسعه ناپایداری است که طی چند دهه گذشته، صرفاً با هدف افزایش رفاه اقتصادی و بدون در نظر گرفتن اخلاقیات، ملاحظات زیست ­محیطی، حقوق اجتماعی و کیفیت زندگی، پیگیری شده است. آنچه مسلم است، تکیه بر اصول و مبانی فکری و کاربردی گذشته، نه تنها موجب بهبود شرایط کنونی نخواهد شد، بلکه باعث افزایش ریسک­های اقتصادی، اجتماعی و زیست­ محیطی شده و هزینه ­های هنگفتی را بر جامعه و کسب­ وکار تحمیل خواهد کرد. حرکت به سمت جامعه­ای پایدار، نیازمند این است که مصرف­ کنندگان، کسب­ وکارها و دولت­ها نقش خود را در قبال مسئولیت­های زیست­محیطی، اقتصادی و اجتماعی، ایفا نمایند. این مقاله به بررسی نقش بازاریابی سبز در سفر جامعه بشری به سمت پایداری می پردازد.

طی چند ده اخیر، جهانی که در آن زندگی می کنیم دستخوش تغییرات بسیاری شده است. تحقیقات دانشگاه گرتلند در سال 1987 باعث توجه به مفهوم توسعه پایدار گردید و این مسئله را آشکار کرد که رویکرد فعلی نسبت به توسعه اقتصادی، سیستم های تولید، و الگوهای مصرف، از لحاظ زیست محیطی و اجتماعی پایدار نیستند. در آغاز هزاره جدید، تعیین « اهداف هزاره » و انتشار گزارش « ارزیابی اکوسیستم هزاره »، چالش-های پیش رو را برای مبارزه با فقر جهانی، در سیاره ای که ظرفیت باروری آن به واسطه صدمات وارده به سیستم ها و منابع طبیعی لطمه دیده است، ترسیم نمودند. در سال 2006، انتشار "گزارش استرن"، ارزش مالی خسارات اقتصادی که به واسطه تغییرات اقلیمی رخ خواهند داد را مشخص نمود. یک سال پس از آن، گزارش "هیئت بین المللی تغییرات اقلیمی"، جای هیچ شکی باقی نگذاشت که تغییرات اقلیمی، صدمات روشنی بر آینده رفاه تمام جوامع وارد می کند. در سال 2008، بحران اقتصادی که پس از سقوط اعتبارات جهانی رخ داد، نشان داد که شیوه های فعلی زندگی ما، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیست  محیطی ناپایدار است.
در همین حال و با وجود تمام این تغییرات شگرف، شیوه تدریس بازاریابی و کتاب هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند، به سختی تغییر کرده اند. آنها احتمالاً فقط جهت انعکاس استفاده از فناوری های جدید در بازاریابی و یا به رسمیت شناختن دغدغه های زیست محیطی و اخلاقی به عنوان مسائلی که بر رفتار مصرف کنندگان و استراتژی های شرکت ها ﺗﺄثیرگذارند، دچار تغییراتی شده اند؛ اما هیچ وقت به دنبال بازنگری در بازاریابی، از نقطه نظر واقعیت هایی که در جهان کنونی با آنها مواجه هستیم، نبوده اند. بازاریابی متداول، هنوز هم در نوعی فضای اقتصادی  سیر می کند که در آن هیچ گونه محدودیت فیزیکی در رابطه با منابع در دسترس و تعداد محل هایی که می توان ضایعات را در آنها ریخت، وجود ندارد. همچنین بازاریابی متداول، در حباب مصنوعی جامعه مصرفی به حیات خود ادامه می دهد؛ حبابی که در آن مشتری پادشاه محسوب می شود و عواقب مصرف و علایق میلیون ها انسانی که قادر نیستند به طبقات مصرف کننده بپیوندند، در نظر گرفته نمی شود. تفکرات و اقدامات بازاریابی متداول، برای انطباق با جهانی تلاش کرده اند که می دانیم احتملاً به دلیل مصرف نامحدود و تلاش برای برآورده کردن خواسته های بی پایان جامعه مصرفی کنونی، رو به نابودی است.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

سالیان مدیدی است که در عرصه بازاریابی از ابزاری قدرتمند تحت عنوان بازاریابی دهان به دهان یا بازاریابی شفاهی استفاده می شود.  لذا در این مقاله به بررسی این ابزار و تاثیرات آن پرداخته شده است. ارتباطات در بازاریابی ابزاری برای ارائه اطلاعات می باشد، اطلاعاتی که بتوان به آن اعتماد کرد، ارائه اطلاعات هنگام بروز مشکل، ارائه اطلاعات در مورد مشکلات کیفیت و انجام تعهدات. گاهی این اطلاعات به نفع شرکت در جهت جذب سایر افراد برای استفاده از کالا یا خدمت ارائه شده توسط شرکت است و گاهی نیز بالعکس. نتایج حاصل حاکی از اهمیت فراوان این نوع بازاریابی در عرصه تجارت بین المللی می باشد.  چرا که در نهایت این ارتباطات است که مشتریان را درمورد اقدامات شرکت برای رفع منابع نارضایتی آنها آگاه می سازد و در نهایت ارتباط اثر بخش بین سازمان و مشتریانش به روابط بهتر منجر می گردد که درنتیجه به وفاداری مشتریان منجر خواهد شد. و به عبارت دیگر بازاریابی دهان به دهان خود را در چرخه بهبود قرار می دهد.

بازاریابی و استراتژی های بازاریابی در طول تاریخ حیات خود به شدت متاثر از تکنولوژی ها و فناوری های اعصار خود بوده است. با ظهور دستگاه چاپ ، رادیو ، تلویزیون ، رایانه و ... بازاریابی نیز نقش های خاص خود را ایفا نموده است ، و سعی نموده تا با استفاده از این ابزار ها ی تکنولوژیک به نحوی در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده نماید.(استوارت،2001)
امروزه صحبت از بازاریابی اثربخش در برابر بازاریابی سنتی است و انجا که این بازاریابی از چارچوب های نظری صرف خارج شده و به سمت اجرای اثربخش مفاهیم بازاریابی در شرکت ها و بنگاه های تولیدی حرکت می کند ، معنای جدید تر و کلی تری به خود می گیرد.(فتاحی و همکاران ،1389)
بطور کلی تبلیغات شفاهی، گفتگو در مورد محصولات و خدمات میان افرادی است که مستقل از شرکت عرضه کننده محصول یا خدمت می باشند. این گفتگوها میتواند به صورت مکالمه های دوطرفه یا فقط توصیه ها و پیشنهادات یکطرفه باشد. اما نکته اصلی این استکه این گفتگوها در میان افرادی صورت می پذیرد که تصور می شود منافع اندکی از ترغیب دیگران به استفاده از محصول دارند (سویینی و همکاران، 2007).
بازاریابان برای متقاعد کردن مشتریان تلاش فراوانی می کنند، اما گاهی از این واقعیت غافل می مانند که گفتگوی مشتریان با یکدیگر، بیشترین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری را در انتخاب مقصد گردشگری درپی خواهد داشت( براین ولیلین،2008)
احتمال واکنش مصرف کننده نسبت به پیشنهاد یک دوست، همکار یا مشاور قابل اعتماد، بسیار بیشتر از واکنش او نسبت به یک پیام بازرگانی می باشد و این واکنش صرفاً منحصربه جمع آوری اطلاعات نیست بلکه اغلب به خرید محصول می انجامد (سیلورمن، 2001)
مصرف کنندگان به اعتبار نظرات دوستان، خانواده و آشنایانشان اعتمادمی کنند چون این نظرات خالصانه و فاقد هرگونه تعصب و جهت گیری است (پودوشن، 2008)
همچنین امروزه موفقیت هر سازمانی وابسته به مشتریان آن است و شناخت مشتریان و منافعی که آنها از یک سازمان خواستارند، مفهوم اصلی بازاریابی است (رولی ، 1388).

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

فناوری اینترنت تاثیرات عمیقی بر شیوه انجام فعالیت ها، بویژه فعالیت های تجاری عصر حاضر گذاشته  و منجر به تعریف جدیدی از بازاریابی تحت عنوان بازار یابی اینترنتی شده است. در  بازار یابی اینترنتی مدل  سنتی ارتباطات یک نفر به چند نفر به مدل ارتباطات چند نفر به چند نفر تغییر یافته است. بدلیل اثرات مثبت اینترنت، شرکتها به دنبال استراتژی انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی هستند. زمانی این استراتژی ها موفق خواهند بود که بتوانند بدرستی تاثیرات ایجاد شده توسط اینترنت را بر فعالیت های بازاریابی شناسایی کنند. لذا به نظر می رسد که مدل آمیخته اینترنتی 7I که شامل متغیرهای اتصال، تعامل مشتری با پایگاه اینترنتی، تعامل مشتری با اعضای شرکت، درگیر شدن، اطلاعات، فردگرایی و صداقت است، می تواند مدل مناسبی برای طراحی و بررسی باشد. 

در مراحل جهانی شدن کالاها و خدمات، بازاریابی بطور گسترده ای در تمامی کشورها مورد استفاده قرار میگیرد و لذا در این راستا اینترنت توان بالقوه زیادی برای نفوذ جهانی داشته و در واقع اینترنت یک رسانه جهانی بازاریابی با امکانات نامحدود می باشد ( فروزنده و همکاران، 1390). در 20 سال اخیر، اهمیت استفاده از اینترنت بعنوان ابزار بازاریابی رقابتی توسط بسیاری از صاحبنظران و محققین مورد تایید قرار گرفت. در واقع اینترنت پلی بین سازمان ها و سرمایه گذارانی است که در سطح محلی، منطقه ای یا بین المللی با هم رقابت می کنند (Ivanov, 2012).
 از جمله محققینی که در این راستا تحقیقاتی را انجام دادند می توان به موارد زیر اشاره نمود: 
بلاتبرگ و دیتون  در پژوهشی که در سال 1991  انجام دادند به تعامل دوطرفه و ضرورت دیالوگ به جای مونولوگ در این رسانه تاکید کرده اند.
هافمن و نواک که از پیشگامان عرصه تعامل پیشرفته های الکترونیکی و رفتار مصرفی هستند در مقاله ای  در سال 1997  بیان نمودند که امکان پیاده سازی پارادایم بازاریابی مدرن ، طبق الگوی بازاریابی سنتی وجود ندارد . فرایند بازاریابی مدرن با افزایش نقش مصرف کننده و فناوری های پیش رفته تعاملی بین تولید کنند و مصرف کننده همراه است . 
هایکل  در سال 1998 ورود اینترنت و فناوری اطلاعات در حوزه تجارت را مهم ارزیابی کرده و بازی با مشتریان را بسیار پراهمیت تر از بازی علیه رقبا دانسته است . 
اکلر و کاتلر در سال1999 بیان نمودند که عدم انطباق سلسه مراتب سازمانهای واقعی با سلسله مراتب موجود در سازمانهای مجازی و افزایش ظرفیت ، تحمیل اراده مشتری در فرایندهای مختلف ، از ویژگیهای سازمانهای جدید است . بازاریابها در تعامل با خریداران بسیار موثرتر از فروشنده ها هستند و بیشتر بعنوان مشاور مشتری ظاهر می شوند . 
 هموند  و همکاران (2000) طی تحقیقات خود بیان نمودند که استفاده کنندگان از اینترنت معمولا به فناوری و فواید ناشی از آن علاقه مندند و آن را مهم و ارزشمند می دانند . 
در حال حاضر، هنوز شبکه های جهانی کامپیوتر دوران کودکی و طفولیت خود را سپری می کنند، اما از آنجایی که با رشد هر چه بیشتر ، این فرایند پیچیده تر خواهند شد لذا در آینده گسترش هر چه بیشتر کاربردی بودن و سودمند بودن کامپیوتر را شاهد خواهیم بود که مانند کاربرد برق و تلفن همه خانه های افراد  و ادارات و سازمان ها در سطح کشور را سرویس دهی خواهد کرد (Kleinrock, 2003) . طبق این موضوع کاتلر  (2000( مراحل تکوین بازارهای جدید را اینگونه نشان می دهد :

  • محمد مروجی