Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی

۲۹ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

TMBA چکیده: 
در طراحی شهرها، موقعیت سمبل ها و یادمان ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به تناسب فرهنگ، سنن و آداب و رسوم و با توجه به رابطه ی ساکنان و شهروندان در ارتباط با مبلمان شهری طراحی می شوند. لذا گدشته از دید بصری و زیبایی محیط و منظر، نمادهای شهری که گونه ای از مبلمان شهر محسوب می شوند و یادآور بسیاری از یادها و خاطرات گذشتگان به حساب می آیند، عموماً با سنت های مردم عجین هستند. انسان ها بر حسب موقعیت مکانی-زمانی خویش به چیزهای اطرافشان معناهایی خاص می بخشند و رابطه ای پیوسته و متقابل را با فضا برقرار می کنند. در این میان شناخت  نقش نمادها در زندگی و فعالیتهای بشری و همچنین نقش نمادها و سمبل ها در کارکرد تبلیغات توسط بسیاری از شاخه های روان شناسی ، جامعه شناسی ، علوم انسان شناختی همواره پیگیری شده است . با این حال، بررسی ها نشان میدهد که مطالعات بسیار کمی بروی تاثیر نماد های اسلامی مانند حجاب بر تبلیغات انجام گرفته است. برای مثال حجاب به عنوان یک نماد مهم ممکن است به ایجاد نگرش مطلوب نسبت به تبلیغات در میان مسلمانان منجر  بشود.  در کل مرور ادبیات در مورد دین و تبلیغات منجر به شناسایی سه رشته از مطالعات شده که تأثیر دین در تبلیغات را بررسی میکنند. این سه رشته از مطالعات بر نگرش نسبت به تبلیغات محصولات بحث برانگیز ، وجود ارزش های دینی در تبلیغات، و واکنش مصرف کنندگان به تبلیغات حاوی نشانه ها یا سمبل های مذهبی متمرکز شده است، که نمود آن را می توان در فضاهای شهری ملاحظه کرد که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر رفتار مصرفی ما تاثیر بگذارد. از انجایی که مدل احتمالی تجزیه و تحلیل چارچوبی برای بررسی این اثر به صورت تجربی فراهم می کند ، در این مقاله نیز از این مدل بهره گرفته شد تا بتوانیم نگرش های مصرفی را از دو طیف جداگانه بررسی کنیم. به همین منظور پرسشنامه های مربوطه را در دو گروه جداگانه ی متخصصین و عوام در بین شهروندان تهرانی توزیع کردیم. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، توجه به داشتن نماد نگری در فضاهای شهری متناسب با اولویتهای ارزشی و محیطی شهر پیشنهاد شد.

 

 

مقدمه:
هنرهمواره شاخه ای ازفلسفه دانسته شده است که درآن نظروعمل با هدف ابداع و افرینش به هم می پیوندند ازسوی دیگر هنرقدسی یکی ازنقاط مشترک میان فلسفه و دین بخصوص ازدیدگاه زبان رمزآلود آنهاست هردین برای بقا و استمرار نیاز به قالب بیرونی متناسب با ابعاددرونی خود دارد و هنرمرتبط با آن دین موظف به خلق این ساختار است که درمباحث معماری و شهرسازی شامل خلق فضااهایشهری و عناصرمعماری است که درآن قرارمی گیرند هنر ومعماری اسلامی دارای گنجینه عظیمی ازمعانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است زیرا این هنرریشه دربنیان های ژرف فکری معنوی و الهی دارد بررسی نقش و تاثیر نمادها و نشانه های اسلامی درحوزه هویت بخشی به شهر و معماری ایرانی اسلامی میتواند نقاط ضعف و قوت این رویکرد را مشخص کند که ازاهداف این مطالعه است ازطرف دیگردراین مقاله به بررسی معانی نمادین و رمزگونه هنراسلامی و چرایی لزوم وجود چنین زبانی خواهیم پرداخت سپس به تشریح مفاهیم برخی نقوش تصاویر و همچنین بررسی تاثیر بصری وروانی نمادها و نشانه ها درحوزه شهر و معماری ایرانی اسلامی پرداخته خواهد شد. (فرجی، 1392:21)
به طور گسترده ای پذیرفته شده است که نگرش ها و رفتار تا حد زیادی توسط جنبه های مذهبی فرهنگ تحت تاثیر قرار میگیرند. بررسی ادبیات موجود در مورد دین و تبلیغات به شناسایی مطالعات مختلف در مورد نفوذ مذهب در تبلیغات منجر شده است. تاثیر طرز فکر دینی مخاطبان در پردازش اطلاعات یکی از مهم ترین ابعادی است  که به میزان متوسطی مورد مطالعه قرار گرفته است. . هدف از این مقاله نشان دادن کاستی ها و یا شکاف در مطالعات گذشته می باشد و  بر این اساس ، هدف، پیشنهاد یک مسیر نسبتا جدیدی از مطالعات در تبلیغات اسلامی است. نمادهای معماری حائز دو کارکرد «بیان معنی» و «ایجاد حس هویت» هستند. هر نمادی به بیان معنایی فراتر از ظاهر خود اشاره دارد و حس تعلق به جمعی ویژه را بیان می کند. نمادها و نشانه های معماری به دلیل آنکه در زندگی روزمره هر لحظه ابداع و تکرار می شوند، حس خاصی از معنا و هویت را تقویت می کنند. در این مقاله سعی شده است، ابتدا مفهوم فضاهای شهری و جایگاه تبلیغات شهری و تاثیر پذیری و تاثیر گذاری آن بر فضاهای شهری بیان شده و سپس راهکارهای عملی معنی دادن به این فضاها با توجه به شرایط موجود در فضاهای شهری از طریق تحلیل چند نمونه موردی، بررسی گردد.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰



TMBA چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغییرهای جمعیت شناختی , رفتاری و روان شناختی بر رفتار سبز مصرف کنندگان است. روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی است. که در آن 8 متغیر مستقل در3  بعد عوامل جمعیت شناختی، روان شناختی و رفتاری  انتخاب شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق طراحی و توزیع پرسش نامه در بین جامعه آماری ( مشتریان فروشگاه های بزرگ مواد غذایی شهر رشت ) در سال 1393 تهیه شده است. حجم نهایی نمونه 392 نفر بوده است. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده و  بررسی روابط بین متغیر های تحقیق از آزمون رگرسیون خطی چندگانه و  نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده گردید. در قسمت آزمون های تکمیلی به منظور بررسی تأثیر یا عدم تأثیر هر یک از متغیرهای تحقیق در رفتار مصرف‌کنندگان سبز از "آزمون میانگین یک نمونه ای"، "آزمون میانگین دو جامعه"، "تحلیل واریانس یک عامله" استفاده گردید. به طور کلی یک فرضیه این تحقیق رد و هفت فرضیه آن مورد تأیید قرار گرفتند. از بین متغییرهای جمعیت شناختی سن، جنسیت و تحصیلات رابطه مستقیم و درآمد رابطه معکوس با رفتار سبز مصرف کنندگان دارند. متغییرهای روان شناختی و رفتاری شامل ارزش های فردی, تعصب مذهبی, دانش و نگرش زیست محیطی و عادات فردی نقش کلیدی در پیش بینی رفتار سبز دارند.


مقدمه:
مدارک و شواهد نشان می دهد که تعداد  زیادی از مصرف کنندگان در امریکا و اروپا از نظر عادات شخصی و سبک زندگی در حال تبدیل شدن به افرادی با مسئولیت زیست محیطی بیشتر هستند. با افزایش تعداد مصرف کنندگان سبز، بازاریابان به دنبال هدف قرار دادن بخش سبز بازار هستند .بازاریابان همچنین در صدد اضافه کردن جنبه‌های زیست محیطی به فعالیتهای بازاریابی خود (بسته بندی وطراحی و ...) و حتی توسعه مدلهای خاص برای توسعه  تبلیغات سبز و استراتژی بازاریابی سبز هستند. امروزه، آگاهیهای زیست محیطی به یک موضوع رقابتی در بازار که تحت تاثیر رفتار مصرف کننده قرار دارد تبدیل شده است. دنیای مدرن موجب افزایش آلودگی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی و در نتیجه افزایش نگرانی مردم در رابطه با محیط‌ زیست شده است. این نگرانی‌ها شروع به خودنمایی در الگوهای خرید آن‌ها کرده و موجب به وجود آمدن گروه جدیدی از مصرف‌کنندگان با عنوان مصرف‌کنندگان سبز شده است.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰


چکیده TMBA: 
در سال های اخیر با توجه به رقابتی شدن بازارها، استفاده از استراتژی های مختلف برای رقابت در بازار و ماندگاری در آن از اهمیت به سزایی برخوردار است و شرکت ها برای بدست آوردن سهمی از بازارمصرف کنندگان، از روش های گوناگونی استفاده می کنند. یکی از این روش ها که امروزه مورد توجه بنگاه ها قرار گرفته است، حمایت از فعالیت های مختلف و بازاریابی خیرخواهانه است.بازاریابی خیرخواهانه یک استراتژی نوین بازاریابی است که صرفاً به روشهای جاری و مرسوم جهت کسب مزیت رقابتی اکتفا نکرده و عوامل پیچیده تری همچون حس نوع دوستی و دیگرخواهی را به یاری می طلبد. این شیوه ی بازاریابی تاثیرات مثبت و چشم گیری در شرکت های تجاری و همچنین در موسسات و نهاد های عام المنفعه و نوع دوستانه داشته است. همچنین بازارایابی خیرخواهانه نقش عمده ای در افزایش فروش و شهرت شرکت ها داشته است و تعداد شرکت هایی که از فعالیت های بشر دوستانه حمایت می کنند، بطور گسترده ای در حال افزایش است. در این راستا استفاده از روش های نوین بازاریابی و ایجاد این مزیت که مصرف کنندگان قادرند با خرید خود از محصولات شرکتی که فعالیت های خیرخواهانه دارد، خود را همدرد با مشکلات و مسایل جامعه احساس کنند، می تواند تاثیر شگرفی بر افزایش مشتریان شرکت و در پی آن سودآوری شرکت داشته باشد. اگرچه این روش بازاریابی می تواند شهرت فوق العاده ای را به برند شرکت تزریق کند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این روش دارای جنبه های پنهان و ناشناخته فراوانی است که گاهی اوقات عدم آگاهی نسبت به این جنبه ها موجب خدشه دار شدن برند شرکت می گردد.

مقدمه
با رقابتی تر شدن فضای اقتصادی در سطح دنیا، بنگاه های اقتصادی به دنبال خلق ارزش های نوینی برای مشتری می گردند که می تواند بعنوان مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت موجب افزایش سودآوری آنها شود. از طرف دیگر مصرف کنندگان امروزی نیز نسبت به ابعاد اجتماعی مصرف خود حساستر شده و در حال استفاده از قدرت خرید خود برای تغییر در جامعه می باشند. به عبارت دیگر آنچه مصرف کنندگان امروزی جستجو می کنند، شواهدی برای اثبات حسن نیت بنگاه اقتصادی است نه صرفا کیفیت و قیمت کالای تولیدی (آقایی فر، 1390ص 4)...

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰



TMBAچکیده :
تئوری های بازاریابی و جهت گیری های آینده ی آنان از جمله موضوعاتی است که بحث راجع به آن در حال افزایش است. موضوع مهم اینجاست که آیا می توانیم یک منطق وحدت بخش برای ایجاد دیسیپلین و نظم دادن به بازاریابی ایجاد کنیم (Vargo و Lusch 2004) و یا اینکه از رویکرد تئوری باید به بازاریابی، به دید یک رشته جمع گرایانه نگاه کرد (Moller و Halinen 2000). برای اولین بار، این موضوع با تحقیق راجع به ویژگی های بازاریابی به عنوان یک حوزه ی علمی مورد بررسی قرار گرفت. سپس مجموعه ای انتخابی از عادات تحقیق یا مکاتب بازاریابی (نظیر مدیریت بازاریابی، بازاریابی خدماتی ،کانال های بازاریابی، رویکردهای شبکه ای و تعاملی در بازاریابی تجاری، بازاریابی رابطه ای) در قالب اهداف عقلانی و فرضیات فرانظری بیان می شود. این ارزیابی بیان می کند که وجوه اساسی در سنجش مقادیر توصیفی، محدودیت ها و نزدیکی نسبی عادات تحقیقاتی، فرضیاتی است که در مورد موارد پیش رو در نظر گرفته می شود: (1) روابط مبادله ای بازاریابی (2) مفاهیم این مبادلات (3) عواملی که این مبادلات را انجام می دهند به علاوه پایه های معرفت شناختی و متدلوژیکی. در انتها از نتایج برای گفتگو راجع به پذیرش جمع گرایی نظری، در دیسیپلین بازاریابی استفاده می شد


 

مقدمه :
بازاریابی، یک پدیده ی اجتماعی پیچیده، چندلایه و پویا می باشد. در واقع، هسته و " ذات و مایه ی اصلی تشکیل دهنده" (Hunt 1991) بازاریابی در ارتباط تبادل گونه و مفهوم آن قابل بیان می باشد. (Bagozzi 1974, 1979; Hunt 1976, 1983) آنچه باعث پیچیدگی این هسته می شود اینست که خصوصیت درونی مبادلات بازاریابی آشکار است برای مثال در رساله ی "نظریه بازاریابی"  Sheth, Gardner, Garrett (1988) ،در طرح توصیفی اولیه بازاریابی توسط Shelby Hunt (1983) و در ادراک لایه ای Moller و Wilson )1995) به بررسی خصوصیت بازارهای تجاری و بازاریابی به شکلی مثبت نگرانه پرداخته می شود. براساس این منابع، به نظر می آید بازاریابی به عنوان یک حوزه ی تحقیقاتی، شامل لایه های مرتبط زیر  باشد:
•    افراد و رفتارهای آن ها (رفتار مشتریان و فروشندگان)
•    گروه ها و رفتارهای آن ها (رفتارهای خرید خانوادگی، تیم های فروش، مراکزخرید)
•    سازمان ها یا شرکت ها و رفتارهای آن ها (سازمان های بازاریابی و مشتری، سایر عوامل انسانی مرتبط)
•    فعالیت ها و رفتارهای آن ها (بازاریابی به عنوان یک فعالیت و عمل متقابلش در قبال فعالیت های سایر شرکت ها)
•    مدیریت (بازاریابی در قالب یک مدیریت نهادینه و تخصصی)
•    رفتارهای سازمانی (بین خریداران و فروشندگان)
•    سیستم های سازمانی و پویایی آن ها (برای مثال کانال های توزیع)
•    بازار، صنعت و فرهنگ ها و پویایی آن ها (تشکیل دهنده ی مفهوم بازاریابی و رفتارهای تکمیل کننده)
در هر لایه، محقق می تواند در مورد ساختار و مضمون، پرسش هایی در حوزه فرایند و پویایی بپرسد. برای مثال چه جنبه هایی می تواند "سازمان های متمایل به بازار" را توصیف نماید و چرا؟ جهت گیری های بازار، از چه فرایندهایی نتیجه گیری می شوند؟ براساس این گونه درک های صحیح، می توان پرسش های اصولی را مطرح نمود و به آن ها پاسخ داد، نظیر اینکه چگونه می توان یک سازمان مبتنی بر بازار (متمایل به بازار) ایجاد نمود؟ برای بحث راجع به این چشم اندازهای حقیقی و قطعی به Hunt (1983, 2002) مراجعه کنید.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰



 TMBAچکیده: 
با وجود رقابت بین المللی و بازارهای بین المللی حمایت شــده مانند سوئیس، چین و هند، استرات‍ژی های بازاریابی اثربخش لازم است. شرکت های موفق دراین محیط آن هایی خواهند بود که بتوانند محصولات استاندارد را با کمترین قیمت در بازارهای جهـــــانی بفروشند. چنین استرات‍‍ژی هایی نیازمـــند یک سیستم بازاریابی متمرکز است همـــچنین باید اطلاعات بین قسمت های فروش( pos) و  تصمیم گیرندگان رد و بدل شود و اظهار نظر فنی میان تصمیم گیرندگان در بازارهای مناطق مختلف صورت می گـیرد. اطلاعات حاصل از بازارها به عنوان یک  سرمایه مشترک استرات‍ژیکی اهمیت زیادی دارد و سازمان ها نمی توانند در جمع آوری و پـردازش این اطلاعات کم کــــاری کنند. نوآوری هـــای تکنولوژیــــکی و بازاریابی مانند اسکنرها ی رمز جهانی محصول (ups) در حال کاســتن موانع سنتی از قبیل زمان لازم برای ورود اطلاعات و هزینه جمع آوری اطلاعات بازار و زمان لازم برای پردازش این مقادیر زیاد اطلاعات می باشند. (Chandra S. Amaradi et al., 1995)


 

مقدمه: 
امروزه در بسیاری از کسب و کارهای امریکایی نیز به دلیل افزایش توجه در بازارهای صنعتی برای مدیریت کردن سیستم های اطلاعات برای سازمان های چند ملیتی تأکید فراوان شده و بودجه های سنگینی اختصاص می دهند.  (Lexis F. Higgins, Scott C. MCI ntyre, Cynthia G. Raine, 1991)  
در سال 1986 به دنبال مطالعه ای که توسط کارگزاران و مدیران اجرایی سیستم هــــــای اطلاعات (INFORMATION SYSTEMS) صورت پذیرفت، اهمیت و نقش حیاتی مدیریت سیستم های اطلاعات مورد تأکید قرار گرفت و ارتقا و بهبود برنامه ریزی استراتژیک در درجه اول اهمیت قرار داده شد. یک برنامه ریزی مؤثر نیازمند نظم و توان پیش بینی مشکلات (تهدیدها) و فرصت ها در یک محیط متلاطم و پیچیده و نیز قابلیت توسعه استراتژی ها و سیاست هایی بر اساس تکنولوژی های اطلاعات است که به سرعت در حال تغییرند. Zwass, 1992))
استفاده از سیستم های اطلاعات به عنوان یک مزیت رقابتـــی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. امروزه سیستم  های اطلاعات یک ابزار و سلاح استراتژیک اصلی در بسیاری از شرکت ها تلقی می شود. این مزیت رقابتی نتیجه تشخـــیص فرصت ها و به دنبال آن اجرای مؤثر و سریع تکنولوژی های اطلاعات برای استفاده از آنهاست.
سیاست های سیستم های اطلاعات شامل روش های مورد استفاده برای انجام استراتژی های سیستم های اطلاعات است که در خلال فرایند برنامه ریزی تعیین می شوند و فرایندهای گوناگون برنامه ریزی را هدایت می کنند. این سیاست ها می توانند بر حسب سیاست های سخت افزاری، نرم افزاری، پرسنلی، سازمانی، توسعه کاربردی، برنامه ریزی و مالی و حسابداری گروه بندی شوند.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰



TMBA چکیده:
در شرایطی که محیط و شرایط آن ناپایدار است و تصمیمات رضایت بخش سریع نیز ضروری است؛ تصمیم گیری و نوآوری استراتژیک می تواند روشی قابل قبول در ادامه ی روند کار باشد. به علاوه، استفاده از ادراک و خلاقیت می تواند شکاف ایجاد شده میان تحلیل منطقی در شرایط اطمینان کامل و تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان را کامل کند. در این پژوهش با در نظر گرفتن شرایط ناپایدار محیطی به نقش نوآوری استراتژیک و تصمیم سازی در شرایط بحرانی اشاره شده است .روش این پژوهش،کتابخانه ای و ماهیت آن توصیفی می باشد. پس از انجام مطالعات در این زمینه این نتیجه حاصل شد که نوآوری استراتژیک در راس همه فعالیت هایی که توسط اقدام کارآفرینانه پشتیبانی می شود قرار دارد و هدفش ایجاد ارزش از طریق کاربرد دانش می باشد. بنابراین ارزش ممتاز برای مشتری از طریق نوآوری استراتژیک در سازمان ها منتقل می شود.

 

 

مقدمه:
ما انتظار داریم ویژگی های محیطی اثر تعدیل کننده ای بر ارتباط میان تصمیم گیری بر پایه ی ادراک و پریشانی داشته باشد. پیشینه ی تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که اثر ادراک بر عملکرد سازمانی در شرایط محیطی مختلف متفاوت است و نشان می دهد که چنین شرایطی به عنوان متغیرهای تعدیل کننده باید مورد بررسی قرار گیرند (دان و پرات،2007).
برای مثال کارتی و اینگ در سال 2000، دریافتند که عدم قطعیت محیطی ارتباط میان درک و شهود و عملکرد سازمانی را تعدیل می کند. به طور مشابه، دایان و البانا در سال 2011 گزارش کردند که آشفتگی ها و اغتشاش های محیطی اثر شهود را بر موفقیت محصول تعدیل می کند. ویژگی های محیطی اولیه ی پیچیدگی، پویایی و ستیزگی که توسط میلر و همکارانش در سال 2006بررسی شده است، به عنوان ویژگی هایی برای تفسیر استراتژی های تصمیم گیرندگان به برداشت های حاصل از پیچیدگی و ستیزگی های محیطی درنظر گرفته می شوند. ادراک و برداشت های محیطی، پیچیدگی و ستیزه جویی، مکررا در تحقیقات تجربی به عنوان عوامل موثر بر تصمیم گیری استراتژیک در نظر گرفته شده اند؛ یا همانطور که بوام و والی (2006) ذکر می-کنند، به عنوان موضوعاتی برای تحقیقات آینده پیشنهاد شده اند. عدم قطعیت و تردید، هم می تواند از طریق پیچیدگی و هم به دنبال پویایی (تغییرپذیری) در محیط یک شرکت یا سازمان بروز می کند (سیا و همکاران، 2004). همانطور که تحقیقات پیشین بر روی تصمیم گیری استراتژیک تداوم داشته است، تمرکز بر مخالفت های محیطی و تردیدها و عدم قطعیت های محیطی به عنوان عواقب دریافت شده نسبت به پیچیدگی و پویایی خارجی و ظاهری توسط مجریان ارشد را مد نظر قرارگرفته است. در نهایت، ما نباید به بررسی درک و برداشت تصمیم گیری استراتژیک بدون کنترل منطقی بودن آن بپردازیم. تحقیقات اخیر این دیدگاه را که مدیرانی که تمایل به کاربرد فرآیندهای عقلانی و منطقی دارند وهم چنین به نوعی ابتکار بر اساس درک و برداشت خود نیز دست می زنندرا تایید می کند (ایسنهارت، 1989)

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

TMBA چکیده:
نمایشگاههای بین المللی محلی است که در آن تولیدکنندگان به عرضه و نمایش کالا می پردازند.مقاله حاضر در پی آن است که به بررسی نقش نمایشگاههای بین المللی در توسعه بازار و بازاریابی بپردازد.نمایشگاه یک صنعت است و اغلب شرکتها به این دلیل در نمایشگاهها شرکت می کنند تا کارایی کالا و تولیدات خود را به نمایش بگذارند و از این طریق خواهند بود تا بازارهای جدید را شناسایی کنند.شرکتهای موفق و بزرگ دنیا حضور در نمایشگاه بین المللی را فرصت طلایی برای ایجاد ارتباط،اطلاع رسانی و پیشبرد فروش می دانند.نتایج این مقاله نشان می دهد که حضور شرکتها در نمایشگاههای بین المللی می تواند بر فروش ،جذب مشتری،ایجاد نام و شهرت تجاری،تبلیغات برای محصولات شرکت و همچنین افزایش حجم مبادلات تاثیر دارد.نمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی است که می تواند در خدمت صادرات کشور قرار گیرد و نمایشگاه بین المللی بعنوان یک مکمل و راه حل مناسب جهت توسعه صادرات غیر نفتی مطرح می باشد.

 

مقدمه:
رسیدن به بازارهای گسترده جهانی،مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز،بکارگیری استراتژیهای جهش صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف می باشد.توفیق در دستیابی به این هدف ،نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز بخش های وابسته به دولتی در بازارهای مختلف می باشد.یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی تواناییها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی،نمایشگاهها می باشد.
نمایشگاه مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است مشارکت در نمایشگاه باعث می شود تا توانمندیهای واحدها و بنگاه های مختلف تولیدی به معرض نمایش گذاشته و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم گردد.
در تعربفی گویا و کوتاه،نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید،زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولیدکننده،توزیع کننده،مصرف کننده و کالا و خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند.نمایشگاه محلی جهت به نمایش گذاردن توانمندیها و پیشرفتهای یک منطقه یا کشور در زمینه های است،همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی،علمی و فنی بازدید کنندگان می گردد.
در جهان امروز به طور کلی نمایشگاهها صرفا به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد.به همین دلیل ،میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی منعقد می گردد،ارزیابی نمی کنند،زیرا دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان دایر بودن نمایشگاه،میان غرفه داران و تجار صورت می گردد.ایجاد تفاهم و دوستی و گفتگو میان ملت ها از جمله این دستاوردها است. امروز اغلب کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی ،نمایشگاه را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی می گردد.بازده مستقیم شرکت در نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روش های تبلیغی دیگر است.

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰



TMBAچکیده

در زمینه برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی امروزه از رویکردی بنام "ارتباطات یکپارچه بازاریابی " استفاده می شود.ارتباطات بازاریابی ، به عنوان عامل کیدی و مهم در موفقیت شرکت ها امروزی مطرح می باشد.اکثر شرکتها در محیط پویا ، بدلیل پیچیدگی بالای پدیده های درون سازمانی – محیطی و اهمیت مساله ارتباطات اثر بخش جهت ایجاد و حفظ مشتری دیگر نمی توانند از ابزارهای ارتباطی خود بصورت مستقل و غیر اثربخش استفاده نمایید و به اهداف خود در حوزه ارتباطات بازاریابی و بهبود عملکرد نام و نشان نائل شوند. توجه به این نکته منجر به ارائه برنامه بهبود و تقویت نام و نشان و پایداری در ارتباطات بازاریابی شرکتها با مشتریان شده و نتیجه آن ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان می باشد.

در این تحقیق قصد داریم به بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در فروشگاه های زنجیره ای پرداخته و چگونگی رخداد و تاثیر یکپارچه سازی تمامی تحرکات و فعالیتهای بازاریابی سازمان در رابطه با مشتریان و دیگر ذینفعان را در فروشگاه های زنجیره ای بررسی کنیم.

ارتباطات بازاریابی (Marketing Communications) عبارت جامعی است که برای توصیف تمام انواع مختلف پیام های برنامه ریزی شده ای که برای تکمیل برند استفاده می شوند به کار گرفته می شود MC یا مفهوم ترفیع (Promotion) به عنوان یکی از 4 عنصر آمیخته بازاریابی نیز شناخته می شود. برای برقراری ارتباط با مشتری باید سه تصمیم اصلی گرفته شود. در ابتدا باید پیام ارتباطی مشخص شود، سپس در مورد ابزار ارتباطی که قرار است توسط آن پیام منتقل شود تصمیم گیری شود و در پایان رسانه ی انتقال آن پیام به مخاطبان هدف مشخص شود. برای هماهنگ و همسو‏کردن تمام فعالیت‏های ارتباطی در هر نقطه‏ی تماس با مشتری در جهت یک هدف، از مفهوم بازاریابی یکپارچه- ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications) استفاده می‏شود. این مفهوم، رویکردی است برای هدایت و یکپارچه سازی فرایندهای برنامه‏ریزی، اجرا و نظارت بر پیام‏های برند که رابطه‏ی برند-مشتری را ایجاد می‏کنند.

مقدمه : 

ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications) و یا ارتباطات منسجم بازاریابی یکی از مفاهیمی است که در مدیریت استراتژیک بازاریابی و نیز در برنامه ریزی بازار به کار می رود و منظور از آن، یکپارچه سازی تمامی تحرکات و فعالیتهای بازاریابی سازمان در رابطه با مشتریان و دیگر ذینفعان می باشد تا این اطمینان حاصل گردد که این فعالیتها به صورت ایزوله عمل نکرده و همگی در راستای اهداف از پیش تعیین شده در چشم انداز و ماموریت سازمان باشند. شرکتها و مدیران کسب و کارها در صدد آن هستند تا تاثیر پیام های تبلیغاتی، تصویر شرکت، برند و از این دست مفاهیم را بر طرز تفکر مشتریان و رفتار خرید آنها ارزیابی نموده و برمبنای این ارزیابی برنامه های ارتباطات بازاریابی سازمان خود را تنظیم کنند. چنین برنامه هایی به فعالیتهای مدیریت برند سازمان جهت می بخشند. 3عنصر مهم از عناصر پنجگانه ارتباطات بازرایابی عبارتند از:

تبلیغات رسانه ایMedia Advertising)  (

پیشبرد فروش (Sales Promotion)

روابط عمومی (Public Relations)

فروش حضوری ( Personal Salling)

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

زیکموند آمیکو بیان می‌کند«ارتباطات‌ یکپارچه بازاریابی به مدیران یادآوری می‌کند که‌ همه عناصر آمیخته تبلیغاتی باید به‌طور یکپارچه و منظم(سیستماتیک)به نحوی در برنامه جامع تبلیغاتی هماهنگ شوند که در محیط بازار همچون صدای سازهای مختلف یک‌ ارکستر سمفونیک به گوش رسند که هدف یا اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند.

میشل بکر معتقد است که«برنامه‌های‌ ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل طراحی،تدوین‌ و اجرای برنامه‌ها در خصوص استفاده از ابزارهای‌ تبلیغاتی است،به نحوی که این برنامه قابلیت‌ انعطاف‌پذیری،تعامل و تأثیرگذاری بر بازار و مشتری را توأما نداشته باشد .
  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰

TMBAچکیـــده : 
بازاریابی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی B2B بازاریابی آنلاین به همراه بسیاری دیگر، انواع مختلف بازاریابی هستند که مطالب بسیاری در مورد آنها گفته شده است. اما به نظر می رسد بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی (به انگلیسی Guerrilla Marketing) از مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است. عبارت بازاریابی پارتیزانی ( از این به بعد در این مطلب بازاریابی چریکی و بازاریابی پارتیزانی معادل یکدیگر می باشند ) اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در سال 1984 و در کتاب معروف بازاریابی پارتیزانی به کار گرفته شد. لوینسون در این کتاب روشهای غیر سنتی، کم هزینه و یا بی هزینه بازاریابی را معرفی کرد. لوینسون پیرامون بازاریابی پارتیزانی که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد. از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگتر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکت‌ها نوشت. پرسش وی بسیار ساده بود: چگونه یک مؤسسه کوچک با بودجه بسیار اندک می تواند با شرکت‌های بزرگتر رقابت کند؟                                            
تلویزیون، رادیو و بیلبورد، رسانه‌های بسیارگرانی هستند که در مورد محصول، به مشتری اطلاعات می‌دهند. اما کسب و کارهای کوچک قادر به استفاده از آنها نیستند. پس چه راهی برای اینگونه شرایط وجود دارد؟ بهترین راه حل، استفاده از بازاریابی پارتیزانی است .او مدیر سابق قسمت خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بوده است و اکنون رئیس بازاریابی چریکی بین المللی است، که شرکتی مشاوره ای برای خدمت به تجارت های کوچک و بزرگ در سراسر جهان است.
در این مقاله سعی می شود تا مفاهیم، اصول، تکنیک ها و مراحل بازاریابی پارتیزانی مطرح شود و تحلیل قیاسی میان بازاریابی سنتی و پارتیزانی صورت گیرد. امید است مرور اجمالی این مقاله بتواند سازمانها و شرکتها را در برگزیدن رویکردهای بازاریابی بهینه یاری کند و گامی در جهت افزایش سودآوری سازمانها با توجه به تحولات پرشتاب در عرصه های تجاری امروز باشد.

 

 

مقـــدمـه :
مقدمه بازاریابی پارتیزانی   GUERRILLA  MARKETING  همانطور که توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان " بازاریابی پارتیزانی " در سال 1982 تشریح شد ، روشی نامنظم وغیر معمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است . چنین ترفیعات و پیشرفتهای گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف ، حتی از وجود آن ها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است . ( که بازاریابی مخفیانه نیز نامیده می شود )
بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیر معمول ارتقاء و پیشبرد را طراحی و تدبیر کند . او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی به کار گیرد و نیز شرکت و محصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد . بسیاری از اشکال تبلیغ ، می توانند بسیار ارزان و آزاد باشند .

 

  • محمد مروجی
  • ۰
  • ۰



TMBA چکیده:
با وجود این‏که موبایل به عنوان ابزاری کارآمد و اثربخش به شمار می‌رود، توجه نسبتاً کمی به عوامل مؤثر و مشخص‏کننده سطح پذیرش فناوری‌ موبایل بخصوص بازاریابی موبایلی توسط مشتریان در شرکتها گردیده است. بنابراین درک بهتر عوامل مؤثر بر تصمیمات فردی بر پذیرش یا رد این فناوری یک ضرورت محسوب می شود. هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بازاریابی موبایلی از سوی مشتری (مطالعه موردی مشتریان استفاده کننده از بازاریابی موبایلی در بانک ملت استان کردستان)می باشد.تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی ودرزمره مطالعات میدانی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریانی هستند که از خدمات بازاریابی بهره مند می گردند می باشد. برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه ای که منعکس کننده نکته ها و مباحث کلیدی در مورد ابعاد پذیرش فناوی موبایلی در بازاریابی می باشد. استفاده شده است.برای آزمون فرضیه هااز ضریب همبستگی پیرسون و برای اولویت بندی بین متغیرها از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده گردید. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که بین عوامل موثر بر بازاریابی موبایلی و گرایش مشتریان به استفاده از آن رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد.پیشنهادات حاصل از نتایج پژوهش عبارتند ازتلاش در جهت افزایش منافع و مزایای حاصل از بازاریابی موبایلی و نیز آگاهی دادن به منافع و مزایای آن، تسهیل و آسان نمودن استفاده از بازاریابی موبایلی از طریق ایجاد زیر ساخت های مخابراتی،همخوان نمودن سیستمهای ارائه شده در بازاریابی موبایلی با نیاز شغلی مشتریان ،ایجاد تصویر مثبت از استفاده کنندگان خدمات بازاریابی موبایلی، ارائه تبلیغات از طریق گروههای مرجع مانند دوستان ، آشنایان برای افزایش تمایل به استفاده از بازاریابی موبایلی ونهایت آزمون پذیری و اختیاری بودن استفاده از خدمات بازاریابی موبایلی.

 

مقدمه:
تبلیغات و اطلاع رسانی در کسب و کار، امروز به جز ئی لاینفک در واحدهای اقتصادی مبدل شده به گونه ای که بقا و تداوم هر تجارتی تا حدود زیادی به موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت های اطلاع رسانی، بازاریابی، بازار سازی و تبلیغاتی محصولات آن واحد بستگی دارد. تبلیغات یعنی برنامه ریزی و مفهوم برنامه ریزی، یعنی اینکه چه مطلبی را در چه زمانی با کدام رسانه و به چه شیوه ای به مخاطبان معرفی کنیم تا حداکثر تاثیر گذاری را به دست آوریم (ربیعی، 1390) دوره ای را که در آن به سر می بریم دوره پدیده های الکترونیکی نامیده اند چرا که پدیده های الکترونیکی زیادی را با خود به همراه داشته که از جمله آنها می توان به تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، دولت الکترونیکی ، بیمه الکترونیکی و در مجموع زندگی الکترونیکی اشاره کرد.(تیموری،1382، 281)درسالهای اخیر، استفاده ازفناوری اطلاعات وارتباطات بعنوان محور بسیاری از تحولات جهانی امری انکارناپذیر.بوده واین امرموجب تسریع درانجام امورگردیده است . در عصر حاضر یکی از بهترین آثار رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پدیده تجارت الکترونیکی است. درحال حاضر در هر تجارتی می توان نشانه‎هایی از فناوری را مشاهده کرد مثل بانکداری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی و...(تیموری،  1382، 34).
یکی از محبوب ترین و شخص یترین وسایل ارتباطی انسان امروز تلفن همراه است. به طوری که در بسیاری از کشورها تعداد  مشترکین تلفنهای همراه بیشتر از تعداد مشترکین خطوط ثابت است. در این میان، گزارشهایی نیز از رشد استفاده از تلفن همراه در ایران در دست است که بر اساس آنها، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در سال 1387 ، به 52 درصد رسیده است(اکازاکی ، 2007). در واقع تلفن همراه، کانال جدید جالبی برای فعالیتهای بازاریابی فرد به فرد فراهم آورده است که میتواند امکان برقراری ارتباطات موثرتر با بازارهای هدف را با ایجاد رابطه دو طرفه میان بازاریاب و مشتریان، فراهم سازد (جینگ جون ، 2007).

  • محمد مروجی