تحقیق پیش رو به منظور بررسی رابطه بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی با تأکید بر متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در مدیریت شعب منطقه یک بانک ملت شهر تهران صورت گرفته است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق، ساخته بر اساس ادبیات پژوهش و نظر خبرگان می باشد. جهت بررسی روایی پژوهش علاوه بر محتوا از طریق خبرگان و متخصصان بانکی از تحلیل عاملی اکتشافی نیز استفاده شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر بوسیله مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان مدیریت شعب منطقه یک تهران بانک ملت به تعداد 754 نفر بوده که از بین آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 254 نفر انتخاب و300 پرسشنامه توزیع و در آخر تعداد 256 پرسشنامه برگشت و مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر رابطه معنادار بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی و همچنین رابطه مثبت و معنادار بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در مدیریت شعب منطقه یک تهران بانک ملت شهر تهران می باشد.
فرآیند جهانی شدن و سرعت پیشرفتهای فنی در گستره وسیع انواع صنایع مختلف به دلیل رشد رقابت از یک سو و افزایش مطالبات مشتریان از سوی دیگر باعث شده است سازمانها در محیطی پویا، پر ابهام و متغیر فعالیت کنند. موفقیت در بازارهای پر چالش آینده مستلزم آمادگی لازم برای واکنش آگاهانه و تسریع در پاسخگویی است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که شناخت همه جانبه ای از محیط رقابتی که در آن فعالیت می کنند، داشته باشند