سالیان مدیدی است که در عرصه بازاریابی از ابزاری قدرتمند تحت عنوان بازاریابی دهان به دهان یا بازاریابی شفاهی استفاده می شود. لذا در این مقاله به بررسی این ابزار و تاثیرات آن پرداخته شده است. ارتباطات در بازاریابی ابزاری برای ارائه اطلاعات می باشد، اطلاعاتی که بتوان به آن اعتماد کرد، ارائه اطلاعات هنگام بروز مشکل، ارائه اطلاعات در مورد مشکلات کیفیت و انجام تعهدات. گاهی این اطلاعات به نفع شرکت در جهت جذب سایر افراد برای استفاده از کالا یا خدمت ارائه شده توسط شرکت است و گاهی نیز بالعکس. نتایج حاصل حاکی از اهمیت فراوان این نوع بازاریابی در عرصه تجارت بین المللی می باشد. چرا که در نهایت این ارتباطات است که مشتریان را درمورد اقدامات شرکت برای رفع منابع نارضایتی آنها آگاه می سازد و در نهایت ارتباط اثر بخش بین سازمان و مشتریانش به روابط بهتر منجر می گردد که درنتیجه به وفاداری مشتریان منجر خواهد شد. و به عبارت دیگر بازاریابی دهان به دهان خود را در چرخه بهبود قرار می دهد.
بازاریابی و استراتژی های بازاریابی در طول تاریخ حیات خود به شدت متاثر از تکنولوژی ها و فناوری های اعصار خود بوده است. با ظهور دستگاه چاپ ، رادیو ، تلویزیون ، رایانه و ... بازاریابی نیز نقش های خاص خود را ایفا نموده است ، و سعی نموده تا با استفاده از این ابزار ها ی تکنولوژیک به نحوی در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده نماید.(استوارت،2001)
امروزه صحبت از بازاریابی اثربخش در برابر بازاریابی سنتی است و انجا که این بازاریابی از چارچوب های نظری صرف خارج شده و به سمت اجرای اثربخش مفاهیم بازاریابی در شرکت ها و بنگاه های تولیدی حرکت می کند ، معنای جدید تر و کلی تری به خود می گیرد.(فتاحی و همکاران ،1389)
بطور کلی تبلیغات شفاهی، گفتگو در مورد محصولات و خدمات میان افرادی است که مستقل از شرکت عرضه کننده محصول یا خدمت می باشند. این گفتگوها میتواند به صورت مکالمه های دوطرفه یا فقط توصیه ها و پیشنهادات یکطرفه باشد. اما نکته اصلی این استکه این گفتگوها در میان افرادی صورت می پذیرد که تصور می شود منافع اندکی از ترغیب دیگران به استفاده از محصول دارند (سویینی و همکاران، 2007).
بازاریابان برای متقاعد کردن مشتریان تلاش فراوانی می کنند، اما گاهی از این واقعیت غافل می مانند که گفتگوی مشتریان با یکدیگر، بیشترین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری را در انتخاب مقصد گردشگری درپی خواهد داشت( براین ولیلین،2008)
احتمال واکنش مصرف کننده نسبت به پیشنهاد یک دوست، همکار یا مشاور قابل اعتماد، بسیار بیشتر از واکنش او نسبت به یک پیام بازرگانی می باشد و این واکنش صرفاً منحصربه جمع آوری اطلاعات نیست بلکه اغلب به خرید محصول می انجامد (سیلورمن، 2001)
مصرف کنندگان به اعتبار نظرات دوستان، خانواده و آشنایانشان اعتمادمی کنند چون این نظرات خالصانه و فاقد هرگونه تعصب و جهت گیری است (پودوشن، 2008)
همچنین امروزه موفقیت هر سازمانی وابسته به مشتریان آن است و شناخت مشتریان و منافعی که آنها از یک سازمان خواستارند، مفهوم اصلی بازاریابی است (رولی ، 1388).