شبکههای اجتماعی تحول عظیمی را در عرصه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی ایجاد نموده اند. امروزه فعالیتهای بازاریابی و کسب وکار در رسانه های اجتماعی امری اجتنابناپذیر است؛ حضوری که بر اساس حضور افراد در شبکههای اجتماعی صورت گرفته است. زیرا هرجا که مخاطب یا کاربر حضور داشته باشد، فعالیتهای تجاری و بازاریابان ناچارند به سراغ آنها بروند تا سودآوری خود را تامین کنند.امروزه فعالیتهای تجاری به اهمیت بازارهای آنلاین پی برده اند ، همین امر باعث میشود که شبکه های اجتماعی روز به روز شلوغ تر شوند. در این بازار شلوغ صاحبان تجارت های کوچک ناگزیر از رقابت با شرکتهای های بزرگ هستند و تولید محتوای مفید یکی از راه های جلب توجه و اعتماد مخاطبان و کاربران است . اهمیت تولید محتوای مناسب وقتی بیشتر می شود که موضوع جذب مشتری در شبکه های اجتماعی مطرح است . بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی یعنی تولید محتوائی که مصرف کنندگان را درگیر کند و آنها را برای جذب و واکنش نشان دادن به محتوا تحریک کند.
بازاریابی محتوا در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می پردازد. بازاریابی محتوا به روشهای مختلف تعریف و استفاده می گردد، یکی از تعاریف رایج برای بازاریابی محتوا تکنیک خلق و پخش کردن محتوای جذاب، ارزشمند و مرتبط با نیاز مشتری و یا مخاطب هدف می باشد. بازاریابی محتوا به خلق محتوای جذاب در حوزه هایی تفریحی، علمی، سرگرمی و ... می پردازد. بازاریابی محتوایی با کیفیت است که منجر به حل مشکل مردم شود. ماهیت این استراتژی محتوایی این باور است که اگر ما به عنوان یک کسب و کار، به خریداران اطلاعات نامتناقض، مداوم و ارزشمند تحویل دهیم، این خریداران در آخر با انجام خرید و وفاداری به ما پاداش خواهند داد. بازاریابی محتوا دو تفاوت عمده نسبت به تبلیغات دارد. اول اینکه محتوا را در رسانه های تحت مالکیت خود پخش خواهد نمود. چنانچه این محتوا در رسانه ای که خریداری شده پخش شود به آن تبلیغات گفته می شود. دوم اینکه استراتژی بازاریابی محتوا بیشتر جذب کننده است تا تهاجمی، محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمیکند بلکه باعث جذب افراد می گردد. همچنین بازاریابی محتوا رابطه علت و معلولی ندارد و همچنین اندازه گیری نتایج معمولاً کار دشواری است. بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای متنوعی است که به وسیله آن می توان پیام را به مشتری ارسال کرد و آنها را برای خرید متقاعد نمود.