Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی
  • ۰
  • ۰


با توجه به افزایش روزافزون رقابت تولیدکنندگان و نیز گسترش بازار مصرف محصولات و خدمات و پیشرفتهای علمی و فنی، فرصتی فراهم است تا کارشناسان امور تجارت و بازاریابی با استفاده از روشهای جدید و امکانات موجود از این وضعیت بهره جسته، با جلب رضایت مشتریان فعلی و بالقوه وضعیتی ایده آل برای سازمان فراهم کنند.
فعالیتهای رفتاری زندگی روزمره ما بصورت چشمگیری متاثر از نقش بازاریابی محیط اطراف ما بوده و در روند زندگی ما نقش بسزایی را ایفا میکند. بی شک، عاملی که بعنوان پل ارتباطی میان فعالان تجاری با مصرف کنندگان می باشد ، فعالیت بازاریابی است. یکی از عواملی که باعث موفقیت در بازاریابی و بازاریاب حرفه ای می شود میزان سرعت، دقت، صحت و فراوانی اطلاعات بازار است. بازاریاب می کوشد تا با روشها و طرق مختلف به جلب رضایت مشتری و در نهایت فروش و سودآوری بیشتر دست یابد. از راههای مختلفی می توان رضایت مشتری را جلب کرد، از جمله: به وسیله کاهش هزینه های خرید مشتری ، صرفه جویی در وقت مشتری از راه خدمت رسانی سریعتر، عرضه محصول طبق خواست مشتری با قیمت مناسب و ...
 یکی از اساسی ترین موانع موجود در سر راه رسیدن به جلب رضایت مشتری ، همانا  توجه به جنبه های مختلف جذب، نحوه ارتباط با مشتریان و در نهایت، امکان حفظ مشتری است. به رغم پیشرفت تکنولوژی و گسترش و بهبود سیستم ها و روش های تولید و افزایش رقبا و تنوع محصولات تولیدی ، بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بسیاری از عوامل دیگر نیز به این مشکل دامن زده و د نهایت جذب مشتری و مهم تر از آن حفظ و نگهداری آن به عنوان مشتریان وفادار را سرلوحه دغدغه های مدیران امروزی قرار داده است. یکی از ابزارهای مهمی که می تواند در این راه کمک موثری باشد، استفاده از ابزار بازاریابی اجتماعی است. لذا بدین سبب تولیدکنندگان و سازمانها پا به حوزه های جدیدی نهادند که از آن جمله می توان به بازاریابی اجتماعی اشاره نمود. در این حوزه از علم جدید کوشش میگردد که با بهره گیری از علوم و فنون بازاریابی تجاری، در کنار تحقق مقاصد اجتماعی به اهداف حوزه های اجتماعی نیز توجه گردد. بر این اساس مدیران و فعالان بازاریابی می بایست در راستای استراتژیها و راهبردهای بازاریابی سازمان متبوع خود علاوه بر لحظ نمودن خواسته ها و نیازهای مشتریان خود به مسایل و منافع جامعه در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز توجه وافری داشته و در اقدامات بازاریابی خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.

مقوله فروش به عنوان عاملی اساسی در حیات یک سازمان تولیدی یا تجاری مورد توجه ویژه شرکتها بوده و رشد در آن به منزله احیاء کننده  حیات سازمان و تسریع کننده روند رشد و تضمین کننده تعالی سازمان می باشد. از آنجاییکه  انسانها در زندگی خود با نیازهای بیشماری روبرو هستند لذا فروش به عنوان عاملی در جهت رفع این نیازها می باشد که بازاریابان برای رسیدن به آن و رفع نیازها و خواسته های مشتریان با بهره گیری از علوم و  فنون بازاریابی به تلاش و تکاپو مبادرت می ورزند. البته بسیاری از مردم در تعریف بازاریابی آنرا پیشبرد فروش و تبلیغات تلقی می‌کنند و استدلال می‌کنند که شرکت‌ها همواره به دنبال فروش چیزی به مشتریان هستند. در صورتی که فروش تنها بخش کوچکی از وظایف بازاریابی را تشکیل می‌دهد یکی از مهمترین هدفهای بازاریابی توجه به رفع نیازهای مشتری و جلب رضایت آن است. چراکه اگر مشتریان ما رضی باشند امکان حفظ آنان به عنوان مشتریان وفادار بیشتر شده و همانطور که میدانیم هزینه حفظ یک مشتری ، یک پنجم هزینه جذب یک مشتری جدید است. پس در اینجا معنا و مفهوم اصلی بازاریابی پررنگ تر و ملموستر نشان داده شده است و این واژه نباید با معنا و مفهوم قدیمی خود که همانا "فقط فروش" اشتباه گرفته شود.
در بازاریابی هدف اصلی مساله رضایت مشتری است که در جهت نیل به این مهم می بایست به صورت تار و پود شرکت درآید. رضایت مشتری به بخش بزرگ و مهمی از پروند حیات شرکت ها در می آید و همانند فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعاتی و برنامه ریزی استراتژیک، جزء جدانشدنی شرکت می گردد. امروزه توجه اصلی در  بازاریابی نوین به جای اینکه همچون قدیم در جستجوی مشتری برای محصولات تولید شده خود بود به سوی تامین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است تا به سمت محصول تولید شده یا خدمت قابل ارائه جلب گردد. توجه به تامین نیاز و جلب رضایت مشتریان با رویکرد ایجاد ارزش برای مشتری ، اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط فیلیپ کاتلر با عنوان بازاریابی اجتماعی مطرح شد و با ترکیب مفاهیم مربوط به اصول و فنون بازاریابی تجاری و کاربرد ابزارها و فنون تبلیغات در کنار تغییرات اجتماعی ، اصول این بحث را پایه گذاری نمود. در سال 1970 درحالی که زمزمه هائی راجع به آسیب پذیری محیط شنیده می شد برخی نویسندگان بر بحران مصرف منابع، بدون در نظر گرفتن مصلحت اجتماعی تاکید کردند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی