عداد کاربران تلفن همراه در جهان از مرز 5 میلیارد نفر گذشته است، یعنی حدود سهچهارم مردم دنیا از این دستگاه استفاده میکنند. شاید یکی از دلایل آن باشد که تلفن همراه دیگر فقط وسیلهای برای مکالمه نیست، بلکه دستگاهی برای انجام انواع کارها و فعالیتها مانند بازیکردن، آگاهی از وضعیت آب و هوا، یافتن مسیر راهها، دسترسی به رسانههای اجتماعی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و همینطور خواندن اخبار است.این مقاله به بحث در مورد چگونگی تجارت موبایلی ، انجام معاملات با دستگاه تلفن همراه از طریق اینترنت و چگونه این فن آوری ها است طول سال ها توسعه یافته است می پردازد.مقاله همچنین سطح امنیت و حریم خصوصی در هنگام برخورد با تجارت همراه مورد قضاوت قرار می دهد، و اینکه به چه نوع مسائل در هنگام استفاده از سیستم تجارت همراه ممکن است مواجه شویم.می پردازد.در این مقاله همچنین به چگونگی اجتناب از مسائل مربوط به تجارت موبایلی ، ارزیابی راه حل ها و چگونگی تحول فن آوری و دست و پنجه نرم کردن با می پردازد.
بازاریابی به وسیله موبایل از بسیاری از رسانه های پیشین شخصی تر و خصوصی تر است زیرا وسایل بی سیم همیشه و در همه مکان ها همراه فرد هستند و فرد به شکل متناوب از آنها استفاده می کند ازطرفی این تجهیزات تنها به یک نفر تعلق دارند بنابراین پیام های بازرگانی در همان حال که به شکل مشخص یک کاربر مجزا راهدف قرار می دهند به برای مجموعه بزرگی از مشترکین ارسال می شوند تنوع موجود درمدل تبلیغات بدون سیم و استقبال صاحبان مشاغل مختلف و البته پیش آز آن ها سازمان های دولتی به افزایش محتوای پیام ها و رضایت مشترکان انجامیده است (فرجی و کاظمی نیا،1385).
اصطلاح تجارت الکترونیک به معنای فرآیندهای کسب و کار در اینترنت، از جمله عنوان خرید و فروش کالا و خدمات است. بینB2C (کسب و کار به مصرف کنندگان) وبازارهای B2B وجود دارد. در مورد اول، فرآیند کسب و کار بین کسب و کار انجام و در مورد دیگر آن است که بین کسب و کار و مصرف کنندگان نهایی انجام می شود. از سال 1990 اینترنت و همه نوع از ارتباطات به تدریج در بسیاری از جنبه های زندگی روزانه بیشتر رایج شده است .در سال 2005، حدود 964 میلیون کاربر اینترنت و 2،168 میلیون کاربر تلفن همراه در سطح جهان وجود داشته است. گسترش اینترنت و فن مرتبط با ما نقل مکان کردن به طیف وسیعی از فرصت های جدید برای ، ارائه کسب و کار با راه های جدید برای انجام تجارت و تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط از طریق پیشرفت و گسترش بازار تجارت الکترونیک تبدیل شده است. (یزدانی فرد و الخبیر،2011).
بنابراین، نوع جدیدی از سرویس های ارتباطی با استفاده از اینترنت در برابر چشمان ما توسط دستگاه تلفن همراه انجام می شود، که منجر به ظهور فرصت های جدید و برای انجام خدمات مختلف دیجیتال، به نام تجارت تلفن همراه شده است. تنها متعلق به یک فرد خاص، یک دستگاه تلفن همراه به کاربران اجازه برای دسترسی به سرویس فشرده تر و همچنین به خدمات تغییر یافته از آن از اینترنت سیمی دست یابند.با این حال، ویژگی های بسیار تلفن همراه از جمله حلقه دانلود تن، پخش موسیقی و یا دانلود، عکس و انتقال فایل های ویدئویی و دانلود، دانلود بازی موبایل، سرویس پست الکترونیکی، سرویس جستجو، جریان ویدئو و خدمات GPS، مدت ها قبل از تلفن همراه معرفی نشد بلکه تلفن با توجه به فراوانی استفاده ساخته شد.خدماتی که اغلب استفاده می شود عمدتا مربوط به دانلود خدمات مبتنی بر مکان هستند.. در این مقاله نیز به برخی از مزایای استفاده از تجارت سیار و چگونه ما می توانیم آن را بهتر پوشش می دهد (همان ،2011).
نحوه ی اثرگذاری تبلیغات روی مخاطبان یکی از مهمترین مسایلی است که علم بازاریابی و تبلیغات از دیرباز به آن توجه داشته است از انجا که ابزار موبایل با ویژگی های منحصر به فرد خود امکان ارسال اطلاعات مناسب با زمان و مکان خاص به یک رسانه قدرتمند در زمینه تبلیغات تبدیل شده است لذا لزوم بررسی پذیرش تبلیغات موبایل از جانب مخاطب بیش از پیش مشهود است