با پیداش اینترنت و توسعه آن، بازاریابی به شکلی نو تغییر کرد و یکی از تکنیکهای نوظهور در بازاریابی (بازاریابی ویروسی) تجارت الکترونیک می باشد که یک استراتژی مبتنی بر اینترنت است که با وجود محبوبیت عوامل مؤثر بر آن همچنان ناشناخته است.
بازاریابی ویروسی از ارتباطات الکترونیکی به منظور رهاسازی پیامهای حاوی نام بازرگان در میان شبکه گسترده خریداران استفاده می کند. در حالیکه در رقابت جهانی در بازار با توجه به نیاز کامل و دقیق برای سرمایه گذاری و همچنین صرفه جویی، بازاریابی ویروسی می تواند با تکیه به قدرت نفوذ پیام نقش ویژه ای در گسترش یک تبلیغ ایفا نماید.
در یک کلام شرکتها می توانند با ارایه خدمات و یا ایجاد یک مفاهیم ارزشمند و بکارگیری مشوقهای مالی به شکل مسابقه و... و یا حتی سرگرمی و یا نمایش انیمیشن و ایجاد حس برتری طلبی تشخیص به سبب وابستگی به برند مشتریان خود را برای انجام کارهای مورد علاقه شرکت برانگیزند.
ابتدا بحث را از مفهوم ویروس آغاز می نماییم. ویروس یک پوشش پروتیینی می باشد که شامل مواد خاص ژنتیکی است. ویروس پس از حمله ابتدا تلاش می نماید با اتصال به یک سلول سالم آن را به یک کارخانه تولید DNA تبدیل کند. حال بازاریابی ویروسی با پیوند به شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان خود را به ماشین انتشار خبر در تیراژ بالا تبدیل می کند و خود را در معرض دید عموم قرار می دهد در واقع مشتریان در هر بار استفاده بی اختیار به بازاریابان شرکت تبدیل می گردند بسیاری از شرکتها مانند: یاهو، هات میل از این شیوه استفاده می نمایند بر این اساس هر بار نامه ای توسط خدمات پست الکترونیک این شرکتها صادر می گردد حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است و کاربران به تعداد نامه هایی که مبادله می نمایند این پیامها را انتشار می دهند..