Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی
  • ۰
  • ۰



امروزه اینترنت با سرعتی خیره کننده درهمه ابعاد اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی، اقتصادی و تجاری، علمی و پژوهشی ، ارتباطی و اطلاع رسانی و ... دخول پیداکرده و به جلو حرکت می کند. سرعت تغییر و تحول در این حوزه آنچنان است که مابین صبح و عصر یک روز اتفاقات خیره کننده ی به وقوع می پیوندد. مسئله کوچک سیاسی و اقتصادی که در یک منطقه از این جهان هستی به وقوع می پیوندد درعرض چند ساعت و حتی دقیقه در اختیار جهانیان در اقصی نقاط گیتی قرارمی گیرد. هنوز نقاطی از جهان با مفهوم اطلاع رسانی اینترنت آشنایی پیدا نکرده بودند که ابزارهای تعاملی نظیر پست الکترونیک (e-mail)  بوجود آمد و هنوز ساختارهای این فناوری فراگیر نشده بود که ارتباط مستقیم تصویری و گفتگوهای اینترنتی (chat)   بوجو د آمد . درکنار این فناوری ها خدماتی چون امکان یادداشت نویسی روزانه weblog) (  و موتورهای جستجوگر پا به عرصه گذاشتند.نسخه های نرم افزاری به سرعت منسوخ و نسخه جدیدتر((updated آنها برنامه نویسی می شودو ازطریق اینترنت برای دانلود(download) دراختیار علاقمندان قرارمی گیرد.چند نفر درچند نقطه مختلف جهان با هم کنفرانس اطلاعاتی برگزارمی کنند و نظرات خودرا به اطلاع علاقمندان می رسانند. درحوزه های اجتماعی و سیاسی نظر سنجی های برخط(online) برگزار می شودو نتایج آن بلافاصله برای بینندگان سایت ها قابل مشاهده است . عده ای دیگر در منازل خود در حال یادگیری مباحث علمی در کلاس مجازی اساتید برجسته جهانی نشسته اند و واحدهای درسی دانشگاهی خود را می گذرانند.برخی سوداگران نیز در حال برگزاری حراجی های مختلف خود و برگزاری مناقصات و مزایدات هستند. برای هر محققی در طی چند ثانیه معتبرترین منابع علمی در اختیار است و نیازی به صرف هزینه برای رفت و آمد و جستجو و... نیست . اینترنت یک شبکه جهانی است که امکان ارتباط جهانی آنی و به صورت نامتمرکز را فراهم ساخته است .اینترنت در اصل هدفش تسهیل امر تحقیق و مبادلات علمی بود، اما هم اکنون برای مقاصد بی شماری مورد استفاده قرار می گیرد و هر لحظه برمیزان کاربرانش اضافه می شود .سرعت آنقدر زیاد است که سطح بالایی از انطباق پذیری لازم است .فرد ،گروه ،شرکت یا کشوری که بخواهد در عزلت بنشیند در همان جا ماندگار خواهد ماند و دیگر نمی تواند خلاء را پرکتد . ما با پدیده اجتماعی و یا توسعه ای روبرو نیستیم که به راحتی بتوان عقب ماندگی ها را جبران کرد با مسئله روبرو هستیم که در هرلحظه در حال زایش و نوآوری خواهد بود . درکنار این پِشرفت ها که خیل عظیمی از آن جا مانده اند شرکت های بزرگ فناوری ،کره خاکی با تمام جزئیاتش را به قالب مانیتور چند اینچی رایانه ها ریخته اند. درحالی که در کشور و منطقه ی خاصی قرارگرفته ایم می توانیم به معابد هندی، اهرام ثلاثه مصر، جزایر قناری  و ... سری بزنیم . خدمات روزبه روز ارزانتر می شود و امکاناتی چون دریافت و ارسال ایمیل و هاست توسط برخی شرکت های فعال به رایگان در اختیار قرارمی گیرد.سایت های یاهو و گوگل و هاتمیل دربرابر دراختیارقراردادن فضای مجازی رایگان و نیز جستجودر میان میلیاردها وبگاه جهان ، وجهی را دریافت نمی کنند بلکه فقط به تبلیغ چند کالا و یا خدمت می پردازند و درعوض سودهای میلیاردی را به دست می آوردند.  مورخ بزرگ یونانی هراکلیتوس قریب 3500 سال پیش گفته بود دراین جهان چیزی ثابت نخواهد ماند و آنچه ثابت خواهد ماند واژه تغییراست .آوردگاه مهم و اصلی اینترنت امروز به صحنه تجارت و اقتصاد کشانده شده است . کشورما ایران به هردلیلی از انقلاب صنعتی که درحهان شکل گرفت عقب ماند که در اینجا مجال بحث درباره دلایل آن نیست اما باید هوشیار باشد که ازقافله به راه افتاده فناوری ارتباطات عقب نماند. باتوجه به نقش مهم فضای اینترنت و لزوم بهره گیری اصولی و هدفمنداز این پدیده در این نوشتار تلاش کرده ایم فعالیت بانک کشاورزی ایران را درفضای کسب  و کار اینترنتی تجزیه و تحلیل کنیم و نحوه نگرش و اهمیت این بانک به مقوله تجارت الکترونیکی را تشریح کنیم . درپایان نیز سعی می شود رهنمود هایی برای استفاده موثر تر از اینترنت در حوزه تجارت و بازاریابی در اختیارقرارگیرد.

 

 

مقدمه :
یکی از دلایل این حجم از تبلیغات اینترنتی را می توان در تلاش بانک ها برای تشویق مردم به سمت استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک جستجو کرد.همچنین تبلیغات اینترنتی امکان ارتباط دو سویه میان بانک ها و مشتریان را فراهم می کند، به این ترتیب که بازخورد ارائه شده از سوی مشتریان می تواند به بانکدارها برای خدمات بهتر کمک کنددلیل دیگر این امر هم می تواند ناکارآمدی روش های سنتی بازاریابی باشد.به یاد داشته باشید که تبلیغات اینترنتی خواب ندارند و در تمام 24 ساعت شبانه روز تنها با یک کلیک می توانند در برابر چشمان مخاطبان قرار گیرند.این نوع تبلیغات غیر از اینکه تعطیلی بردار نیست، محدود به یک منقطه جغرافیایی هم نیست و همه مردم در سراسر دنیا می توانند با همان یک کلیک تبلیغ شما را ببینند.قابلیت به روز رسانی و بهینه کردن تبلیغات در کمترین زمان و با حداقل هزینه از دیگر مزایایی است که تبلیغات اینترنتی را برتر از نوع سنتی آن می کند.
در کشور ما نیز فراگیر شدن هر چه بیشتر اینترنت در میان اقشار مختلف جامعه این نکته را یادآوردی می کند که تبلیغات صنایع مختلف در فضای مجازی بسیار تاثیرگذارتر از یک بیلبورد بزرگ در بهترین نقطه یک شهر بزرگ یا یک بروشور با توزیع گسترده است.البته تاکید بر تبلیغات اینترنتی به مفهوم غافل شدن از تبلیغات میدانی نیست، بلکه منظور این است که این روزها کفه تبلیغات اینترنتی به نوع میدانی آن سنگینی می کند.بانک ها، مؤسسات مالی و همه فعالیت های پولی و مالی به نوعی متأثر از بازاریابی هستند و بانک ها نیز برای موفقیت در اهداف خود و پیشی گرفتن از رقبا باید بازاریابی کنند، اما به نظر می رسد بازاریابی سنتی به علت عدم ارتباط با فرآیندها و اهداف بانکداری مدرن، برای این هدف چندان کارساز نباشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی