Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی
  • ۰
  • ۰



TMBA  چکیده:
تبلیغات موجودیتی از مفاهیم است که میتوان از آن برای عرضه محصولات در بازار،البته بر مبنای برقراری ارتباط با مشتریان استفاده نمود.این مفهوم در اصل دارای دو حوزه است.حوزه اول بازاریابی است که هدف آن ایجاد ،برقراری نمودن ارتباط و رساندن ارزش به مشتری است و حوزه دوم ارتباطات است که فرآیند ایجاد یک عقیده و نظر واحد بین یک فرستنده و گیرنده است(داروچ2004:سترام 1995).امروزه تبلیغات به عنوان یکی از عوامل محرکه مهم در فروش شرکت ها و رشد هر صنعت پذیرفته شده است. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه های ارتباطی و لزوم انجام تبلیغات در سطح گسترده تر و توانایی دسترسی به تعداد بیشتری از مخاطبان،اینترنت خود را به عنوان یکی از مهمترین ابزارها جهت تحقق این امر برجسته میسازد. بررسی تاثیر اینترنت بر حوزه های مختلف اجتماعی،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی امروزه موضوع تحقیقات مختلف در میان محققان و اندیشمندان سراسر جهان شده است.با شروع فعالیت های تجاری در اینترنت تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه ظهور رساند.گرچه در حال حاضر میزان هزینه های تبلیغات اینترنتی نسبت به کل هزینه های تبلیغاتی بسیار پایین است لیکن نرخ رشد آن بیانگر این واقعیت است که این شاخه در آینده نه جندان دور اهمیت و جایگاه ویژه در صنعت تبلیغات می یابد.رشد فزاینده استفاده از اینترنت و وب سایت ها و شبکه های اجتماعی در سالهای اخیرلزوم توجه بیشتر به این نوع از تبلیغات را نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی گوشزد میکند.چرا که امروزه جهت حرکت جامعه بشری به سمت انواع روشهای اینترنتی برای انجام کارها سوق دارد.اگر بتوانیم تبلیغات خود را به گونه ای هدفمند و متناسب با سایت و افرادی که از آن سایت بازدید میکنند تدوین نماییم میتوانیم تا حدود زیادی به اهداف تبلیغاتی خود دست یابیم.از سوی دیگر علاوه بر عامل پیش گفته،پیام تبلیغاتی نیز باید دارای جذابیت های بصری و گیرا باشد به نحوی که فرد مراجعه کننده به سایت به محض رویت آن جذب شده و حس کنجکاوی وی نسبت به آن تبلیغ تحریک شود.از دیگر عوامل اثربخشی این نوع تبلیغات لزوم توجه به اعتماد افراد نسبت به سایتی که قصد تبلیغ در آن را داریم است که این عامل خصوصا در کشورهای کم تر توسعه یافته نظیر ایران اهمیت بیشتری دارد چرا که بالا بودن اعتماد افراد نسبت به یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی در پذیرفتن یک پیام تبلیغاتی دارد.

 

 

مقدمه:
تبلیغات یکی از متداول ترین ابزارهایی است که شرکت ها برای هدایت ارتباطات ترغیب کننده خود به سوی خریداران و جوامع هدف  خود از آن استفاده میکنند(کاتلر).اینترنت به معنای شبکه ای از رایانه های متعدد که در سراسر جهان گسترده و با هم در ارتباط هستند.از دهه 90 و با واگذار شدن به بخش خصوصی کاربرهای تجاری پیدا کرد.ار آن زمان به بعد بود که این شبکه تاثیرات عمیقی را بر نحوه انجام فعالیتهای تجاری گذارد.تبلیغات تجاری به دلیل ماهیت فناوری محور و ارتباطی محور خود به شدت تحت  این تاثیر قرار گرفته و اصول سنتی آن به چالش کشیده شده است.حاصل این چالش ها و تاثیرات شکل گیری پدیده تبلیغات اینترنتی بود.تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد که شامل نمایش دادن نام ها،علایم تجاری،شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای پر بیننده اینترنت میشود که به تحقق اهداف تبلیغات کمک میکند.همزمان با گسترش روزافزون اینترنت که در جنبه های مختلف زندگی بشری اهمیت تبلیغات از طریق اینترنت که در بردارنده تعداد پر شماری مخاطب و کاربر است به طور فزاینده ای افزایش یافته است.
تبلیغات اینترنتی برای اولین بار به صورت بنر در 27 اکتبر سال 1994 و در سایت هات وایر3 نمایش داده شد.زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات باید فضای محدودی را در نظرگرفت،بنر های تبلیغاتی ایجاد شدند.در آن زمان 14 طرح تبلیغاتی مبلغی معادل 30000 دلاربرای نمایش 12 هفته ای تبلیغات خود پرداختند(کای و مداف) و در سال 1995 وب به عنوان رسانه ای عمومی پذیرفته شد.
با گذشت زمان و ایجاد تغییرات در ابزارهای ارتباطی و لزوم دسترسی بیشتر شرکتها به افراد جهت افزایش فروش و سود آوری ،اینترنت با داشتن حدود 2.4 میلیارد نفر کاربر یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی است که اهمیت ویژه ای در بحث تبلیغات پیدا میکند(سایت (world internet stats.چرا که تعداد کاربران اینترنتی از سال 2000 که تعداد کاربران اینترنتی 360 میلیون نفر بوده است به 2.4 میلیارد نفر در سال 2012 رسیده است و کارشناسان بر این باورند که این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.بنابراین لزوم توجه به اینترنت و تبلیغ درآن حایز اهمیت است.همچنین از سوی دیگر افزایش هزینه های تبلیغاتی از سال 95 تا 99 از 55 میلیون دلار به 5.3 میلیارد دلار نشان از رشد فزاینده این صنعت دارد.در طی این تحقیق سعی شده است مهمترین عواملی که بر اثر بخشی تبلیغات موثر بوده اند برشمرده شوند و راه هایی جهت بهبود کیفی تبلیغات اینترنتی ارایه شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی