TMBA چکیده:
امروزه تغییرات با سرعت سرسام آوری رخ می دهد. در هزاره سوم با این محیط متلاطم امروزی ، خیلی دشوار است که بتوان در چنین محیطی هم باقی ماند و هم سود آور شد. در دهه های اخیر ، کسب و کارها ، سازمان ها و شرکت ها تلاش نموده اند که با ارزیابی محیط متلاطم (بیرون از سازمان) ، بتوانند این تهدیدات محیطی را تا حدی کاهش دهند و به فرصت تبدیل کنند. به روز در نیاوردن کوشش های بازاریابی نظیر بازاریابی چریکی ، معادل مرگ شرکت خواهد بود. شرکت های موفق، یا رشد می کنند و تغییر می یابند، یا می میرند و از بین می روند. کلید موفقیت از طریق بازاریابی چریکی، هنر توجه کردن است. شرکت ها باید به طور دائم در جریان روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، رقبا، مشتریان، حوادث کنونی و وقایع جاری و خلاصه همه نوع اطلاعات لازمه باشند. اگر کاملا دقیق نباشند، مشتریان خود را به سرعت از دست می دهند، زیرا آن ها به راحتی و به سادگی به رقبا روی می آورند. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با محدودیت های بودجه ای بسیاری در عرصه تجارت مواجهند و باید قابلیت آن را بیابند تا با حداقل منابع و سرمایه گذاری، حداکثر سود لازم را جهت بقا و ثبات خویش در بلند مدت کسب کنند.
مقدمه
امروزه علم بازاریابی از علوم پایه دنیای تجارت محسوب میشود. بازاریابی گستره عظیمی از استراتژیها و برنامهها را برای رونق دادن به یک کسبوکار و حفظ این رونق به کار میگیرد. بازاریابی در واقع اقدام به خلق عقاید مشتریان نسبت به یک محصول و سپس حفظ این عقاید در ذهن آنان میکند. اما همواره آنچه که موجب ظهور علوم جدید در دنیای تجارت میشود تعریف روشهایی است که بتواند نقصانهای موجود در یک روش را مرتفع کند یا بتواند در محیطی که تعریف میشود بهرهوری بیشتری داشته باشد. همین عامل موجب ظهور بازاریابی چریکی شد. یکی از نقصهای موجود در بازاریابی سنتی پرهزینه بودن آن است بهگونهای که بسیاری از کسبوکارهای کوچک با وجود تمایل به استفاده از آن، نمیتوانند هزینههای آن را متقبل شوند. بازاریابی چریکی اصطلاحی است که اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان بازاریابی چریکی در سال 1982 تشریح شد ، روشی نامنظم و غیر معمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم در سازمان. این فعالیت های ترفیعی نوعی بازاریابی پنهان یا سرّی است. (که بازاریابی مخفیانه نیز نامیده می شود) زیرا ؛ این ترفیعات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتّی از وجود آن بی اطلاع است.