TMBA چکیده:
با وجود اینکه موبایل به عنوان ابزاری کارآمد و اثربخش به شمار میرود، توجه نسبتاً کمی به عوامل مؤثر و مشخصکننده سطح پذیرش فناوری موبایل بخصوص بازاریابی موبایلی توسط مشتریان در شرکتها گردیده است. بنابراین درک بهتر عوامل مؤثر بر تصمیمات فردی بر پذیرش یا رد این فناوری یک ضرورت محسوب می شود. هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بازاریابی موبایلی از سوی مشتری (مطالعه موردی مشتریان استفاده کننده از بازاریابی موبایلی در بانک ملت استان کردستان)می باشد.تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی ودرزمره مطالعات میدانی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریانی هستند که از خدمات بازاریابی بهره مند می گردند می باشد. برای جمع آوری داده ها ازپرسشنامه ای که منعکس کننده نکته ها و مباحث کلیدی در مورد ابعاد پذیرش فناوی موبایلی در بازاریابی می باشد. استفاده شده است.برای آزمون فرضیه هااز ضریب همبستگی پیرسون و برای اولویت بندی بین متغیرها از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده گردید. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که بین عوامل موثر بر بازاریابی موبایلی و گرایش مشتریان به استفاده از آن رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد.پیشنهادات حاصل از نتایج پژوهش عبارتند ازتلاش در جهت افزایش منافع و مزایای حاصل از بازاریابی موبایلی و نیز آگاهی دادن به منافع و مزایای آن، تسهیل و آسان نمودن استفاده از بازاریابی موبایلی از طریق ایجاد زیر ساخت های مخابراتی،همخوان نمودن سیستمهای ارائه شده در بازاریابی موبایلی با نیاز شغلی مشتریان ،ایجاد تصویر مثبت از استفاده کنندگان خدمات بازاریابی موبایلی، ارائه تبلیغات از طریق گروههای مرجع مانند دوستان ، آشنایان برای افزایش تمایل به استفاده از بازاریابی موبایلی ونهایت آزمون پذیری و اختیاری بودن استفاده از خدمات بازاریابی موبایلی.
مقدمه:
تبلیغات و اطلاع رسانی در کسب و کار، امروز به جز ئی لاینفک در واحدهای اقتصادی مبدل شده به گونه ای که بقا و تداوم هر تجارتی تا حدود زیادی به موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت های اطلاع رسانی، بازاریابی، بازار سازی و تبلیغاتی محصولات آن واحد بستگی دارد. تبلیغات یعنی برنامه ریزی و مفهوم برنامه ریزی، یعنی اینکه چه مطلبی را در چه زمانی با کدام رسانه و به چه شیوه ای به مخاطبان معرفی کنیم تا حداکثر تاثیر گذاری را به دست آوریم (ربیعی، 1390) دوره ای را که در آن به سر می بریم دوره پدیده های الکترونیکی نامیده اند چرا که پدیده های الکترونیکی زیادی را با خود به همراه داشته که از جمله آنها می توان به تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، دولت الکترونیکی ، بیمه الکترونیکی و در مجموع زندگی الکترونیکی اشاره کرد.(تیموری،1382، 281)درسالهای اخیر، استفاده ازفناوری اطلاعات وارتباطات بعنوان محور بسیاری از تحولات جهانی امری انکارناپذیر.بوده واین امرموجب تسریع درانجام امورگردیده است . در عصر حاضر یکی از بهترین آثار رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پدیده تجارت الکترونیکی است. درحال حاضر در هر تجارتی می توان نشانههایی از فناوری را مشاهده کرد مثل بانکداری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی و...(تیموری، 1382، 34).
یکی از محبوب ترین و شخص یترین وسایل ارتباطی انسان امروز تلفن همراه است. به طوری که در بسیاری از کشورها تعداد مشترکین تلفنهای همراه بیشتر از تعداد مشترکین خطوط ثابت است. در این میان، گزارشهایی نیز از رشد استفاده از تلفن همراه در ایران در دست است که بر اساس آنها، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در سال 1387 ، به 52 درصد رسیده است(اکازاکی ، 2007). در واقع تلفن همراه، کانال جدید جالبی برای فعالیتهای بازاریابی فرد به فرد فراهم آورده است که میتواند امکان برقراری ارتباطات موثرتر با بازارهای هدف را با ایجاد رابطه دو طرفه میان بازاریاب و مشتریان، فراهم سازد (جینگ جون ، 2007).