چکیده TMBA:
در سال های اخیر با توجه به رقابتی شدن بازارها، استفاده از استراتژی های مختلف برای رقابت در بازار و ماندگاری در آن از اهمیت به سزایی برخوردار است و شرکت ها برای بدست آوردن سهمی از بازارمصرف کنندگان، از روش های گوناگونی استفاده می کنند. یکی از این روش ها که امروزه مورد توجه بنگاه ها قرار گرفته است، حمایت از فعالیت های مختلف و بازاریابی خیرخواهانه است.بازاریابی خیرخواهانه یک استراتژی نوین بازاریابی است که صرفاً به روشهای جاری و مرسوم جهت کسب مزیت رقابتی اکتفا نکرده و عوامل پیچیده تری همچون حس نوع دوستی و دیگرخواهی را به یاری می طلبد. این شیوه ی بازاریابی تاثیرات مثبت و چشم گیری در شرکت های تجاری و همچنین در موسسات و نهاد های عام المنفعه و نوع دوستانه داشته است. همچنین بازارایابی خیرخواهانه نقش عمده ای در افزایش فروش و شهرت شرکت ها داشته است و تعداد شرکت هایی که از فعالیت های بشر دوستانه حمایت می کنند، بطور گسترده ای در حال افزایش است. در این راستا استفاده از روش های نوین بازاریابی و ایجاد این مزیت که مصرف کنندگان قادرند با خرید خود از محصولات شرکتی که فعالیت های خیرخواهانه دارد، خود را همدرد با مشکلات و مسایل جامعه احساس کنند، می تواند تاثیر شگرفی بر افزایش مشتریان شرکت و در پی آن سودآوری شرکت داشته باشد. اگرچه این روش بازاریابی می تواند شهرت فوق العاده ای را به برند شرکت تزریق کند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این روش دارای جنبه های پنهان و ناشناخته فراوانی است که گاهی اوقات عدم آگاهی نسبت به این جنبه ها موجب خدشه دار شدن برند شرکت می گردد.
مقدمه
با رقابتی تر شدن فضای اقتصادی در سطح دنیا، بنگاه های اقتصادی به دنبال خلق ارزش های نوینی برای مشتری می گردند که می تواند بعنوان مزیت رقابتی مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت موجب افزایش سودآوری آنها شود. از طرف دیگر مصرف کنندگان امروزی نیز نسبت به ابعاد اجتماعی مصرف خود حساستر شده و در حال استفاده از قدرت خرید خود برای تغییر در جامعه می باشند. به عبارت دیگر آنچه مصرف کنندگان امروزی جستجو می کنند، شواهدی برای اثبات حسن نیت بنگاه اقتصادی است نه صرفا کیفیت و قیمت کالای تولیدی (آقایی فر، 1390ص 4)...