Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی

Bazaryab shiraz

اشنایی با بازاریابی


امروزه بازاریابی به عنوان یک علم مورد نیاز در فعالیت های اقتصادی شناخته شده است. این دانش در عصر حاضر شکل جدیدی پیدا کرده است و از روش های سنتی به روش های جدید و متناسب با علم روز یعنی بازاریابی اینترنتی گرایش پیدا کرده است. حضور اینترنت و پیشرفت سریع آن به داخل کشورها و عدم توجه به موقعیت های زمانی و مکانی جنبه مثبت بازاریابی اینترنتی را برحسته می کند. البته برخی سو استفاده ها از این نوع بازاریابی گاه موجب می شود جنبه های مثبت این نوع بازاریابی تحت الشعاع جنبه منفی قرار بگیرد و استفاده از آن را مورد تردید قرار دهد.
متاسفانه در کشور ما به علت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی ، کم تجربگی مدیران شرکت ها و موسسات ، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریابان ، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی ، مسئله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی ، عدم گسترش اینترنت در همه نقاط کشور ، پایین بودن سرعت اینترنت و ... بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خود را نیافته است و جامعه از جنبه های مثبت آن کمتر بهره مند می شود
محمد مروجی

بایگانی
  • ۰
  • ۰



TMBAچکیده :
تئوری های بازاریابی و جهت گیری های آینده ی آنان از جمله موضوعاتی است که بحث راجع به آن در حال افزایش است. موضوع مهم اینجاست که آیا می توانیم یک منطق وحدت بخش برای ایجاد دیسیپلین و نظم دادن به بازاریابی ایجاد کنیم (Vargo و Lusch 2004) و یا اینکه از رویکرد تئوری باید به بازاریابی، به دید یک رشته جمع گرایانه نگاه کرد (Moller و Halinen 2000). برای اولین بار، این موضوع با تحقیق راجع به ویژگی های بازاریابی به عنوان یک حوزه ی علمی مورد بررسی قرار گرفت. سپس مجموعه ای انتخابی از عادات تحقیق یا مکاتب بازاریابی (نظیر مدیریت بازاریابی، بازاریابی خدماتی ،کانال های بازاریابی، رویکردهای شبکه ای و تعاملی در بازاریابی تجاری، بازاریابی رابطه ای) در قالب اهداف عقلانی و فرضیات فرانظری بیان می شود. این ارزیابی بیان می کند که وجوه اساسی در سنجش مقادیر توصیفی، محدودیت ها و نزدیکی نسبی عادات تحقیقاتی، فرضیاتی است که در مورد موارد پیش رو در نظر گرفته می شود: (1) روابط مبادله ای بازاریابی (2) مفاهیم این مبادلات (3) عواملی که این مبادلات را انجام می دهند به علاوه پایه های معرفت شناختی و متدلوژیکی. در انتها از نتایج برای گفتگو راجع به پذیرش جمع گرایی نظری، در دیسیپلین بازاریابی استفاده می شد


 

مقدمه :
بازاریابی، یک پدیده ی اجتماعی پیچیده، چندلایه و پویا می باشد. در واقع، هسته و " ذات و مایه ی اصلی تشکیل دهنده" (Hunt 1991) بازاریابی در ارتباط تبادل گونه و مفهوم آن قابل بیان می باشد. (Bagozzi 1974, 1979; Hunt 1976, 1983) آنچه باعث پیچیدگی این هسته می شود اینست که خصوصیت درونی مبادلات بازاریابی آشکار است برای مثال در رساله ی "نظریه بازاریابی"  Sheth, Gardner, Garrett (1988) ،در طرح توصیفی اولیه بازاریابی توسط Shelby Hunt (1983) و در ادراک لایه ای Moller و Wilson )1995) به بررسی خصوصیت بازارهای تجاری و بازاریابی به شکلی مثبت نگرانه پرداخته می شود. براساس این منابع، به نظر می آید بازاریابی به عنوان یک حوزه ی تحقیقاتی، شامل لایه های مرتبط زیر  باشد:
•    افراد و رفتارهای آن ها (رفتار مشتریان و فروشندگان)
•    گروه ها و رفتارهای آن ها (رفتارهای خرید خانوادگی، تیم های فروش، مراکزخرید)
•    سازمان ها یا شرکت ها و رفتارهای آن ها (سازمان های بازاریابی و مشتری، سایر عوامل انسانی مرتبط)
•    فعالیت ها و رفتارهای آن ها (بازاریابی به عنوان یک فعالیت و عمل متقابلش در قبال فعالیت های سایر شرکت ها)
•    مدیریت (بازاریابی در قالب یک مدیریت نهادینه و تخصصی)
•    رفتارهای سازمانی (بین خریداران و فروشندگان)
•    سیستم های سازمانی و پویایی آن ها (برای مثال کانال های توزیع)
•    بازار، صنعت و فرهنگ ها و پویایی آن ها (تشکیل دهنده ی مفهوم بازاریابی و رفتارهای تکمیل کننده)
در هر لایه، محقق می تواند در مورد ساختار و مضمون، پرسش هایی در حوزه فرایند و پویایی بپرسد. برای مثال چه جنبه هایی می تواند "سازمان های متمایل به بازار" را توصیف نماید و چرا؟ جهت گیری های بازار، از چه فرایندهایی نتیجه گیری می شوند؟ براساس این گونه درک های صحیح، می توان پرسش های اصولی را مطرح نمود و به آن ها پاسخ داد، نظیر اینکه چگونه می توان یک سازمان مبتنی بر بازار (متمایل به بازار) ایجاد نمود؟ برای بحث راجع به این چشم اندازهای حقیقی و قطعی به Hunt (1983, 2002) مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی